Sykehuset i Flekkefjord er tryggere enn noen gang

Ketil Kjenseth
- Jeg er svært glad for at iskanten flyttes sørover. Det er nå enighet på Stortinget om en helt tydelig grense for petroleumsvirksomhet i nord. Dette har lenge vært Venstres mål, sier Ketil Kjenseth. , Foto: Cathrine Dokken

Ketil Kjenseth Avtalen medfører at sykehuset i Flekkefjord er tryggere enn noen gang og akuttkirurgien er tryggere enn på lenge.

– Både sykehuset i Flekkefjord og akuttkirurgien er tryggere enn noen gang med denne sykehusplanen og er for alle praktiske formål sikret. Flekkefjord kan lære seg den nye betegnelsen med en gang; akuttsykehus. De blir med Venstres støtte oppgradert fra lokalsykehus til akuttsykehus. Det råder det ingen tvil om. Og akuttsykehus skal ha akuttfunksjoner. Også akuttkirurgi, sier helsepolitisk talsmann Ketil Kjenseth.

Denne sykehus-planen inneholder tydeligste signalene Stortinget noen gang har sendt om sykehus.

– For Flekkefjord sykehus er dette egentlig en gledens dag. Sykehuset er etter alle praktiske formål sikret: Rødlista til helseminister Høie med de 5 sykehusene hvor bl.a. Flekkefjord stod er fjernet. Folketallsgrunnlaget er fjernet og økonomien er styrket. Det gir mer trygghet og forutsigbarhet enn Flekkefjord sykehus har opplevd på mange år ,sier Kjenseth.

For Venstre har nærhets –og trygghetsargumentene vært viktige.

Dessuten:

1) Kommunen har fått “innsigelsesrett”, og kan bringe evt nedleggingstrussel inn for en tvistenemnd.

2) Helseministeren må ved evt større funksjonsendringer orientere Stortinget om det (og Stortinget kan, om nødvendig, gripe inn).

3) Et mer entydig styringssignal til helseforetaket kan ikke Stortinget gi. I så fall måtte vi ha opphevet hele foretaksmodellen, og detaljstyrt det enkelte sjukehus.

– Flekkefjord og Narvik er begge eksempler på sykehus som har gått i bresjen for å utvikle egne tilbud, med blant annet sårbehandling og villmarksmedisin. Et annet godt eksempel er Nordfjord Psykiatriske senter, som er Norges kanskje beste psykiatritilbud. Dette viser verdien av både små og store sykehus – og hvilke muligheter som ligger også i de små sykehusene for både å spesialisere og supplere, i kombinasjon med å gi viktige sykehustjenester lokalt, sier Kjenseth

KrF driver med skremselspropaganda og politisk spill

Dersom KrF vil avvikle hele foretaksmodellen, bør de si det rett ut. Konsekvensen av KrF sitt syn er nemlig en total avvikling av helseforetakene nå, midt i Kvinnsland-utvalgets arbeid med ny styringsmodell, og en med det resultat at Stortinget måtte inn i en detaljstyring av sykehusene ned på avdelingsnivå. Det er en ærlig sak å mene det, men da må KrF si det rett ut. Det er imidlertid en helt annen debatt – om hvem som skal styre sykehusene.

– KrF var med på forhandlingene helt til sent onsdag kveld. Jeg registrerer nå at KrF vil bruke anledningen til å skape utrygghet og politisk spill, i stedet for å gjøre en jobb for lokalsykehusene. I avtalen har Høyre, Frp og Venstre lagt inn andre kriterier for hvilke funksjoner ulike sykehus skal ha enn regjeringen foreslo. Når vi slår fast at blant annet værforhold, tilkomstmuligheter og geografiske avstander skal være en del av vurderingsgrunnlaget, ikke bare befolkningsstørrelse, innebærer det i praksis at akuttkirurgi beholdes der det er behov for dette tilbudet, for eksempel på Flekkefjord sykehus, sier Kjenseth

– Det er vanskelig å se for seg et sterkere styringssignal fra Stortinget enn det vi gir med denne avtalen. Om vi skulle lagt sterkere føringer, ville det i praksis vært en avvikling av foretaksmodellen. Vi skal ha en diskusjon om styringssystemet også, men der vil vi avvente utredningen fra Kvinnslandutvalget, partienes programprosesser foran valget i 2017 og ikke minst regionreformen som skal på plass fra 2019.

– Det er positivt at Arbeiderpartiet har lagt seg på en mer konstruktiv linje enn protestene fra SV, Sp og KrF. Det lover godt for den fremtidige utviklingen av sykehus-Norge. Det viktigste er at vi for første gang får en helhetlig nasjonal sykehusplan, som legger klare føringer for tilbudet over hele landet ,sier Kjenseth.

Det er flere som har kommentert sykehusplanen etter at avtalen mellom Høyre, Frp og Venstre ble presentert i går:

– Vi er tilfreds med at Høie-planen om akuttberedskapen, med blant anna ei generell grense på 60.000-80.000 pasienter for at et sjukehus skal beholde akuttkirurgi, nå er avvist av et stortingsflertall der også Høyre er med, sier Aps helsepolitiske talsperson Torgeir Michaelsen til NRK Møre og Romsdal. http://www.nrk.no/mr/volda-ma-kjempe-for-akuttilbudet-1.12833501

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**