Flertall for heroinassistert behandling

Foto: Sveinung Bråthen

Venstre mener tallene for overdosedødsfall er alarmerende store, og foreslår derfor at byrådet søker Regjeringen om å få gjennomføre et prøveprosjekt med heroinassistert behandling i Oslo. Målet med et slikt prøveprosjekt må være å redusere overdosetallene blant de tyngste rusmisbrukerne og bedre den fysiske og psykiske helsen blant disse, samt å innhente kunnskap om effektene av slik behandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Norge ligger i Europatoppen for narkotikarelaterte dødsfall. Det er en situasjon vi ikke kan være bekjent av, og som har fått vedvare alt for lenge. Overdoser er den desidert viktigste narkotikarelaterte dødsårsaken, og i nær 80 % av tilfellene var dødsfallet utløst av overdose med opioider som heroin, metadon, morfin og kodein. I 2012 konkluderte European Monitoring Centre for Drug and Drug Addiction med at en liten gruppe av svært tunge opioidbrukere ikke responderer på den vanlige legemiddelassisterte behandlingen med metadon og bupreorfin.

Heroinassistert behandling for de aller tyngste brukerne er et virkemiddel vi mener det er på høy tid at man prøver ut. Dette gjelder en svært liten gruppe som har mislykkes med annen type behandling. Det viktigste er å redusere overdosedødsfall, øke livskvaliteten og bedre helsen til de rusavhengige. Resultater fra de landene i Europa som har gjennomført heroinassistert behandling, har vist at det reduserer nyrekruttering, bedrer livssituasjonen til de rusavhengige og at mange går tilbake til familie og arbeid.

Forslaget ble fremmet av Venstres representanter Toril Berge Flatabø, Julianne Ferskaug og Espen Ophaug, og fikk flertall sammen med byrådspartiene Arbeiderpartiet, SV og MDG. – Vi i Venstre har jobbet i mange år med å få prøve heroinassistert rehabilitering for de tyngste heroinavhengige. I år er det ti år siden Oslo Venstre programfestet heroinassistert behandling, og siden den gang er flere partier kommet etter. Det at flertallet i bystyret i dag er med oss på dette vedtaket er vi derfor veldig, veldig glade for, sier Berge Flatabø.Julianne Ferskaug og Toril Berge Flatabø

Oslo er en storby preget av mangfold, fordi ulike mennesker tiltrekkes av de muligheter byen gir. Det er en styrke at byen preges av åpenhet og toleranse, men det gjør også at vi får en større andel av de sosiale utfordringene som finnes. Rusavhengighet er en av disse utfordringene, og Venstre mener det er på tide å ta noen viktige skritt videre for å gi en av samfunnets mest utsatte grupper den behandlingen de trenger og omsorgen de fortjener.

Les hele forslaget fra Venstre her:

PRIVAT FORSLAG FRA TORIL BERGE FLATABØ (V), ESPEN OPHAUG (V) OG JULIANNE FERSKAUG (V) OM PRØVEPROSJEKT MED HEROINASSISTERT BEHANDLING I OSLO

Ifølge European Drug report 2015 fra European Monitoring Centre for Drug and Drug Addiction (EMCDDA)[1] ligger Norge bare bak Estland i høyest forekomst av narkotikaindusert dødelighet per innbygger med 70 tilfeller per million innbyggere i Europa. SIRUS’ rapport nr. 2/2015[2] oppgir videre at Oslo har desidert flest narkotikautløste dødsfall målt i antall.

Overdoser er den desidert viktigste narkotikarelaterte dødsårsaken, og i nær 80 % av tilfellene var dødsfallet utløst av overdose med opioider (heroin, metadon, morfin, kodein osv.). I 2012 konkluderte EMCDDA med at en liten gruppe av svært tunge opioidbrukere ikke responderer på den vanlige legemiddelassisterte behandlingen (metadon og bupreorfin). Den samme rapporten viser til forsøk med bruk av heroinassistert behandling under overvåkning av helsepersonell, og kommer til at denne behandlingen bedrer helsen til de rusavhengige sammenliknet med metadonbehandling. Rapporten konkluderer:

A consistent finding from this series of randomised trials is of the substantial improvement in health and well-being of the patients receiving SIH compared with those provided with oral methadone treatment. This improvement includes, in particular, a major reduction in the extent of continued injecting of ‘street’ heroin, improvements in general health, psychological well-being and social functioning, as well as major disengagement from criminal activities (…)

Også dødsfallene gikk ned blant brukere som fikk anledning til heroinassistert behandling.

Det danske helsedirektoratet (Sundhedsstyrelsen) evaluerte ordningen med heroinassistert behandling i Danmark i 2013 og kom til mange av de samme konklusjonene. Evalueringen sier blant annet at «at ordningen har været en succes i forhold til at forbedre stofmisbrugerens sociale situation, begrænse misbruget af illegale stoffer, nedsætte kriminaliteten og reducere risikoadfærden». Direktoratet anbefalte at ordningen fortsatte og ble utvidet til også å gjelde inntak i tablettform.

Det er indikasjoner på at frafallet fra behandling er størst blant pasienter med svakt nettverk, dårlig helse og svak sosial fungering. Bruk av heroinassistert behandling for de aller tyngste brukerne som ikke responderer på vanlig metadonbehandling, må følges opp med tett oppfølging av helsepersonell og andre tiltak innen rusbehandling. Forslagstillerne mener det må sikres gode boforhold for personer i rusbehandlingen, slik at de får en trygg hverdag mens de er i behandling og hjelp til å etablere seg i samfunnet etter endt behandling.

Forskningsrådet konkluderer i sin rapport om heroinassistert behandling fra 2011[3] med at det er behov for mer kunnskap om effekten av slik behandling. Forslagstillerne håper at et prøveprosjekt med heroinassistert behandling i Oslo kan bidra til nødvendig forskning og kunnskap om effektene av heroinassistert behandling.

Venstres bystyregruppe mener tallene for overdosedødsfall er alarmerende store, og foreslår derfor at byrådet søker Regjeringen om å få gjennomføre et prøveprosjekt med heroinassistert behandling i Oslo. Målet med et slikt prøveprosjekt må være å redusere overdosetallene blant de tyngste rusmisbrukerne og bedre den fysiske og psykiske helsen blant disse, samt å innhente kunnskap om effektene av slik behandling.

På denne bakgrunn fremmer undertegnede følgende forslag:

1. Bystyret ber byrådet søke Regjeringen om et prøveprosjekt for heroinassistert behandling for de tyngste brukerne.

[1] http://www.emcdda.europa.eu/edr2015

[2] http://wpstatic.idium.no/www.sirus.no/2015/08/sirusrap.2.15.pdf

[3] Norges forskningsråd (2011): Heroinassistert behandling. Rapport fra konsensuskonferanse 21. juli 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**