Det er foreslått en økning av rammen til bymiljøavtaler med 60 prosent, til totalt ca 65 mrd kroner.
-Det er bra med satsing på byene gjennom styrking av bymiljøavtalene. Det er helt nødvendig for at kollektivtrafikken skal ta trafikkveksten i byområdene, understreker Schytz.
Satsing på kollektivtrafikk og sykkel
Fornebubanen og ny metrotunnel er store kollektivprosjekter som skal få 50 prosent statlig finansiering gjennom bymiljøavtalene. – Det er imidlertid viktig at alle nødvendige elementer i disse prosjektene tas med når man beregner det statlige bidraget, sier Solveig Schytz og legger til at Ahusbanen må med i neste rullering av NTP. – Konseptvalgutredningen for kollektivtransportløsning for nedre Romerike vil være klar i 2017. Det danner grunnlaget for at prosjektet kan tas med i neste rullering av Nasjonal transportplan.
Etatene legger også opp til økt satsing på sykkel. Det forslås 18,5 mrd til kollektiv, gang- og sykkeltiltak, og at disse midlene skal kunne benyttes ikke bare på riksveier, men også fylkesvei og kommunal vei. I tillegg foreslås en egen satsing på etablering av ekspressykkelveier. To av disse ligger i Oslo og Akershus; E6 Bryn – Lillestrøm, og Rv 163 Akershus grense – Økern.
Mye vei, for lite til jernbane
Det er gledelig at vedlikehold og innhenting av vedlikeholdsetterslep prioriteres høyt både når det gjelder vei og jernbane, det trengs imidlertid mer penger til investering i jernbane sier Solveig Schytz
Aktuelle veiprosjekter i Akershus som ligger inne i forslaget er blant annet Rv. 22, bru over Glomma, Rv. 4 Hagantunnelen, E18 Retvet – Vinterbro, E16 Herbergåsen – Nybakk, Rv.23 Oslofjordforbindelsen, trinn 2 og E16 Bjørum – Skaret. Hele E18 Vestkorridoren fra Lysaker til Drengsrud i Asker er foreslått tatt inn i NTP.
Etatenes forslag til NTP legger også opp til bygging av en tredje rullebane på Gardermoen. Venstre ønsker ikke en slik utbygging og vil heller prioritere og få flere reisende over på tog understreker Schytz.
Må følge opp satsingen
NTP foreslår at klimautslippene fra transport skal halveres innen 2030. –For å nå dette målet er det viktig at staten nå følger opp den videre satsingen på kollektiv, sykkel og gange, og samtidig legger til rette for infrastruktur for nullutslippskjøretøy, sier Solveig Schytz.
Det er Statens tre transportetater; Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket, og Avinor som står bak plangrunnlaget til Nasjonal transportplan. Høringsfristen er 1. juli.