Tinn Venstre vil ha momsfritak på enkle klimatiltak for privatpersoner

Tinn Venstre

Uttalelse fra årsmøte i Tinn Venstre 28/01/16

Tinn Venstre vil ha momsfritak på enkle klimatiltak for privatpersoner.

Fordi det nok er mange klimaskeptikere som tenker at klima»hysteriet» bare er et påskudd for å lage nye avgifter, vil det være en fornuftig ting å vise at man kan sette ned avgifter også.
For eksempel kan man ha momsfritak på varmepumper, etterisolering, nye vinduer, rentbrennende vedovner. På den måten viser vi folk at dette er viktig, samtidig som folk i større grad vil iverksette energisparende tiltak selv -fordi de har råd til det!

Enova-støtten som gis, gis ikke til alle tiltak, bare store og omfattende tiltak som mange ikke har råd til. Dessuten er det unødvendig tungvint å skulle samle inn pengene før man deler de ut igjen.
Det er fullt mulig å ha momsfritak på enkelte varer og tjenester; det ser vi allerede mange eksempler på. Til og med flere forskjellige momssatser på samme vare etter hvem som kjøper og hvor det skal brukes.

En tilleggseffekt vil være at når folk ser med mer positive øyne på energisparetiltak og andre resurssparingstiltak, vil de begynne å se etter gode løsninger selv. Både hjemme og på jobben. Det kan få direkte økonomiske gevinster, og det kan få indirekte økonomiske gevinster ved at arbeidsplasser sikres fordi bedriftsøkonomien bedres.

Tinn Venstre vil

– at det skal innføres momsfritak for varmepumper til private husstander.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**