Stavanger Havn som klimaverktøy og koblingen mot smartbyen Stavanger

Jan Erik Søndeland i bystyredebatt 29. feb 2016, Foto: Kjartan A. Lunde

Venstre satt en tydelig grønnfarge på dagens bystyredebatt om Stavangerregionen Havn. Jan Erik Søndeland vektla selskapets rolle som klimapådriver ikke mulighetene innenfor Smartby og åpne data. Les hele hans innlegg her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ordfører,

man kan si mye om Frp, men noen ganger kan de være gode å ha. For det er klart at når avgifter skal fjernes, er det eeeeeeeeen smule lettere å jobbe med Frp, enn Arbeiderpartiet. Ifm samarbeidsavtalen forpliktet regjeringen seg til å følge opp Venstres krav om grønt skifte.

Derfor var det gledelig å se at regjeringen fulgte dette opp bl.a. med å så si fjerne EL-avgiften for skip i næringsvirksomhet fra 2016. Sammen med utredningen av nasjonal landstrøm-utbygging, har regjeringen lagt til rette for en langt grønne havnedrift.

Det gjør det mulig for Stavangerregionen Havn å bli et sterkere virkemiddel også i den globale klimakampen. Den muligheten må vi gripe.

Nå ligger alt til rette for at vi kan by på nærmest gratis strøm til cruiseskip som kommer til Stavanger.

Hvis vi kobler dette med en prisdifferensiert modell hvor vi kraftig reduserer både anløpsavgiften og kaiavgiften for cruiseskip på landstrøm, har vi skapt et attraktivt insentiv for de rederiene som reiser til Stavanger. De største cruiseskipene må i dag kanskje betale 300-400-500 hundretusen for en helg. Kanskje kan vi finne en ordning hvor de får halv pris om de benytter landstrøm?

Ordfører, nåværende strategiplan (2015-2017) er for lite ambisiøs i et klimaperspektiv. Den er for lite ambisiøs, ift graden av ansvar og pådriverrollen havneselskapet har muligheten til å spille.

I visjonen i strategidokumentet står det «Stavangerregioen havn skal være Nord-Europas mest profesjonelle, hyggelige og attraktive havn». Fint det. Men det burde heller stått «Stavangerregionen havn skal være Nord-Europas mest attraktive, hyggelige og miljøvennlige havn».

Videre i strategien står det riktignok noe om miljø, men det er litt tynt. «Å ha et godt og tett samarbeid med regionens næringsliv» er bra, men når det står under overskriften «Miljø», kan det likegodt tolkes som at man skal lempe på miljøkravene hvis samarbeidspartnerne synes det hadde vært fint.

Ordfører, alt er ikke gale. For dokumentet om styrets melding til eierne i en helt annen divisjon. Tre gladnyheter:

  1. De viser til konkrete landstrøm-prosjekter
  2. De skal opprette en egen miljøstrategi med miljøregnskap. Kjempebra!
  3. De har startet opp en rekke «SmartHavn» initiativer. I disse smartby-dager er det gledelig å se at også havnet vil koble seg på. Et innspill fra oss i Venstre her, er at havnen snarest mulig bør søke samarbeid med kommunen ift utveksling av åpne data.

Takk

 

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**