Ikke mer demokrati med FPUs demokratireform

Malin Andrea Eriksen

Andreas Jacobsen fra FPU vil øke sperregrensa for å sikre demokratiets stabilitet. Et grunnleggende prinsipp i et demokratisk system må være at flest mulig av innbyggerne sine stemmer blir hørt. FPU sitt forslag om å øke sperregrensen til 8 % vil føre til at mange mennesker sine stemmer blir verdiløse.

Ved stortingsvalget i 2013 var det bare Ap, Høyre og FrP som hadde oppslutning over 8 %. Om FPUs forslag hadde blitt implementert hadde over 25 % av stemmene som ble avgitt ved valget i 2013 blitt verdiløse. Er det en oppskrift på mer demokrati?

At FrPere irriterer seg over «småpartier» er ikke noe nytt, men å fremstille Norge som et ustabilt demokrati er i beste fall useriøst. Siden 2.verdenskrig har Norge hatt 22 ulike regjeringer. Det vil si at regjeringene i gjennomsnitt har styrt i litt over 3 år. Videre kan man påstå at man i de store linjene i norsk politikk er flinke til å etterstrebe gode kompromiss og forlik for å sikre stabilitet. Dette gjør seg f.eks. gjeldene i disse dagers utforming av nytt skattesystem.

Når Norge scorer høyest av alle land på The Economists sin «Democracy Index» i 2015, da føler jeg meg ganske trygg på ordningen vi har. FPUs forslag om å øke sperregrensen vil ikke gi mer demokrati, men kan føre til at mange mennesker sine stemmer mister sin betydning. Jeg spør deg Jacobsen: Er det bra for demokratiet om 25 % av befolkningen ikke blir hørt så lenge du kan slippe de irriterende «småpartiene»?

Jacob Haugmoen Handegard, 2. Nestleder i Agder Venstre og statsvitenskapsstudent ved UiA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**