En dør inn

(Foto: Dreamstime.com)

Venstre tror det er avgjørende at fagpersonell fra ulike tjenester jobber tverrfaglig og samarbeider tett., og mener Familiens hus er et konsept som legger til rette for helhetlige tiltakskjeder basert på familienes behov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Venstre ønsker et Familiens hus i Harstad for å styrke barn og unges oppvekstvilkår. I Familiens hus er forebyggende tjenester for barn og familie samlet bak en dør. Gjennom lavere terskel nås flere, og gjennom samarbeid blir tjenestene bedre. Her er helsestasjonen og en åpen barnehage navet, som et tilbud for alle. Dette samlokaliseres med eksempelvis PPT, barnefysioterapeut, barnevern og familievernkontor. Tankegangen bak stammer fra den svenske familjecentralen, som man på 90-tallet adopterte over til norske forhold. I 2002-2004 hadde man et suksessrikt forsøksprosjekt i Nordreisa, Bodø, Fauske, Nes i Akershus og Furuset bydel i Oslo. Familiens hus er også i tråd med marsjordren om økt satsning på forebyggende helse som man kjenner igjen fra Samhandlingsreformen fra 2009 og Harstad kommunes Helse og omsorgsplan fra 2012. Modellen er også anbefalt av statlige myndigheter.

Familiens hus ble som konsept vedtatt ønsket i Harstad i 2010, men man satte ikke av midler til gjennomføring. Prosjektet frøs til is, men Venstre har siden 2013 jobbet for å tine det opp og løfte det fram. Samtidig har utredningen av modell for Helsehus tatt inn i seg Helsestasjonen, og med det det Venstre oppfatter som kun en forenklet utgave av konseptet. Kommunestyret har ønsket framlagt en egen sak om Familiens hus, og venter denne på bordet i mai.

Erfaringer fra kommuner med Familiens hus er gode. De påpeker at samlokalisering stimulerer til videreutvikling av det tverrfaglige samarbeidet. Alle de seks kommunene som deltok i forsøksprosjektet har videreført modellen etter at forsøket var avsluttet. Venstre tror det er avgjørende at fagpersonell fra ulike tjenester jobber tverrfaglig og samarbeider tett. Venstre mener Familiens hus legger til rette for helhetlige tiltakskjeder basert på familienes behov. Venstres visjon er en bedre tjeneste for barn, unge og deres familier. Tromsø har hatt sitt Familiens hus i flere år, vi håper Harstad står for tur.

Maria Serafia Fjellstad, kommunestyrerepresentant for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**