Jernbaneutbygging i landsdelen har vært utredet og vedtatt i nesten 100 år. Sist i 1992, der planene ble lagt på is i påvente av en sterkere vekst i landsdelen. Nå er veksten i landsdelen god, større en noen kunne anslå: 35 % av Norges eksport kommer fra Nordnorge (med 8 % av befolkningen). Det er den nye vekstregionen.
Sjømateksporten har økt med 217 % på ti år. Eksporten forventes å femdobles på 35 år. Til denne eksporten er fly for dyrt og skip for langsomt. Verdiskapningen i landsdelen blir viktigere enn før for nasjonens velstand og velferd i fremtiden, etter oljealderen. Jernbane er og vil være avgjørende for eksport av fisk. Tog egner seg godt til å frakte store mengder gods over lange avstander. Nord-Norge har store godsmengder og lange avstander. Trailertrafikken skaper store utfordringer i veinettet. Det er behovet for godstransport som er argumentet for jernbane i nord, ikke passasjertrafikk. Da må man se på bygging av jernbane i nord som en investering for økt økonomisk aktivitet og eksportinntekter, dette vil være en grønn transport i en fremtid der klimakrav vil stå sterkere.
Nord-Norge er langstrakt og egner seg faktisk veldig godt til jernbane koblet til gode fylkesveier. Et norsk jernbanenett utvidet med strekningen Fauske-Narvik-Tromsø må være målet. Det gir økt kapasitet og økt godsvolum. Det vil styrke dagens Nordlandsbane (som må elektrifiseres) og fjerner mye av trailertrafikken fra veiene. Den nordligste strekningen på en Nordnorgebane er Narvik-Tromsø (Tromsbanen) som kan bygges som den første strekningen.
Det er på tide å starte et arbeid for å avklare potensialet, kostnadene, inntektene og samfunnsnytten av en Nordnorgebane, et kvart århundre etter forrige utredning. Det vil gi grunnlag for å ta videre avgjørelser og bringe oppstart nærmere. Troms Venstre har støttet jernbanesaken lenge og fremmet den på nasjonalt plan fordi det er bra for verdiskapning, trafikksikkerhet, klima og miljø.
Venstre vil:
● Arbeide for at det gjøres en ny utredning av Nordnorgebanen, basert på de gode utsiktene for landsdelen.
● Arbeide for at Nordnorgebanen kommer inn i Nasjonal Transportplan.
● At jernbaneutbygging i nord skal ikke gå på bekostning av nødvendig utbedring av vegnettet.
Målet er klart: Få Nordnorgebanen på skinner!
Uttalelsen ble vedtatt på Tromsø Venstres årsmøte 13.02.16