Styrk jernbanetilbudet i Trøndelag!
Venstre i Trøndelag vil styrke jernbanetilbudet i regionen.
Dette er spesielt viktig nå da de to Trøndelagsfylkene skal slås sammen.
Trønderbanen og Meråkerbanen må snarest elektrifiseres, og det må legges ut dobbeltspor mellom Stjørdal – Trondheim og Støren. På strekningen Hommelvik – Ranheim må det nye dobbeltsporet legges i tunnel. Det må snarest bygges en parallell tunnel gjennom Gevingåsen. Dette er en forutsetning for å effektivisere og optimalisere flytogforbindelsen inn til Værnes. Den planlagte tunnelen gjennom Forbordsfjellet må også gjennomføres som en del av effektiviserings- og elektrifiseringsprogrammet.
Venstre i Trøndelag mener at det må planlegges elektrifisering av Rørøsbanen og Nordlandsbanen fra Steinkjer til Bodø. Disse prosjektene må innarbeides i den nasjonale transportplanen så raskt som mulig.
Venstre mener det må legges til rette for hyppigere persontog/regiontog på strekningen Steinkjer-Grong.
Venstre vil sette fram krav om økte antall avganger som strakstiltak på alle strekninger der dette er mulig, og man vil spesielt peke på strekningene Trondheim- Oppdal og Trondheim – Meråker- Storlien – Åre/Østersund. Dette er viktig for å knytte sammen utdannings- og kompetansemiljøene i denne regionen og styrke Oppdal, Meråker og Åre/Østersund som reiselivsdestinasjoner. Modernisering av Meråkerbanen vil bidra til å styrke bl.a. Værnes som trafikknutepunkt for reiselivstrafikk til og fra Jämtland.
NSB står overfor konkurranseutsetting og utskifting av togsett på Trønderbanen og Meråkerbanen. Venstre vil bidra til å fase ut dieseldrevne tog, og vi ønsker at det som strakstiltak kan settes inn hybridtog som kan benyttes både på elektrifiserte og ikke elektrifiserte strekninger. Dette vil bidra til å gjøre jernbane mer konkurransedyktig i en nær framtid.
Venstre vil bidra til å sette fart i planleggingen av høyhastighetstog mellom de største byene og regionene.
Venstre mener tog er et effektivt kollektivtilbud som vil bidra til å redusere klimautslippene fra person- og godstrafikken samtidig som tog bidrar til større framkommelighet for trafikken inn til og inne i de store sentra.
Vårt mål er at mer transport skal overføres fra vei til bane. Et godt jernbanetilbud vil sikre raskere og mer sikker transport av gods mellom regionene og mellom landene sør og øst for oss om forholdene legges til rette. Jernbanetilknytning må derfor tillegges vesentlig vekt ved valg av ny sentralhavn for Trøndelagsområdet.
Venstre mener et fornyet og forsterket jernbanetilbud vil være et effektivt virkemiddel til å knytte regionene i Midt- Norden og distriktene tettere sammen, og være et viktig bidrag til miljøvennlig og ny næringsutvikling.