Jernbaneverket (JBV) presenterte 17. februar en grundig analyse av forholdene rundt de tre alternativene som forelå, Skoppum Vest, Skoppum Øst og Bakkenteigen.
Bakkenteigen-alternativet kunne skapt en god ramme for utvikling rundt høyskolen, men ulempene med dette alternativet overskygget fordelene. Traseen har svært negative konsekvenser både for matjord, kultur -og naturlandskap. Dessuten vil dette alternativet ikke møte jernbanens tekniske krav og målet om 250 km/timen som maksfart.
I sin konklusjon innstiller ikke JBV på nest beste alternativ, men fraråder i stedet de to andre korridorene.
Dette er en stor seier for framtiden. Det er en bærekraftig løsning som igjen åpner for store utviklingmuligheter for både Horten og Vestfoldsamfunnet.
Sier Venstres fylkesvaraordfører Kåre Pettersen i en kommentar. Vestfold Venstre har siden de første utredningene kom i 1993 alltid pekt på en vestlig løsning som det optimale.
Skoppum Vest kom i evalueringen best ut med de klare fordelene knyttet til natur, effektivitet og total samfunnsnytte og som en god nummer to knyttet til framtidige områdeutviklingsmuligheter rundt stasjonen. Intercity-utbyggingen vil kunne få en betydelig del av biltrafikken over på bane, og slik være med å redusere klimagassutslippene i Vestfold.
Vestfold Venstre er opptatt av at seieren til Skoppum Vest ikke skal bety et tap for høyskolen på Bakkenteigen. Høyskolen er ikke avhengig av en jernbanestasjon for å vokse og utvikle seg videre. Utdanningsinstitusjonen har allerede utmerket seg internasjonalt faglig innen mikro- og nanoteknologi. Venstre vil løfte dette og satse videre på utviklingen av Bakkenteigen som en regional motor for forskning og utvikling.
Les også:
Vestfold Venstre i april 2012: Få debatten inn på et framtidsrettet spor for Vestfold.
Vestfold Venstre i juli 2015: Skoppum Vest er best.