Med Nordlands og Nord-Norges utsikter til økende eksport innen ulike næringer, men spesielt innen sjømatnæringen fram til 2050, er det behov for å se på fremtidsrettede løsninger også innen miljøvennlig godstransport. Mens hovedtyngden av store investeringer i jernbane fram til 2050 planlegges brukt på persontransport i sør, er det viktig at godstransport på jernbane i nord settes på dagsorden. Det er snart 25 år siden det ble gjennomført en grundig utredningen om av Nord-Norgebanen. Etter dette har samfunnsnytte og kostnader for bygging endret seg vesentlig.
Det bør derfor gjennomføres en grundig utredning om videreføring av jernbane i nord. For Nordland vil det si en oppdatert utredning med beregninger av samfunnsnytte og kostnader for strekningen Fauske – Narvik, dvs sammenkobling av Nordlandsbanen og Ofotbanen. Det er videre naturlig å se på hele strekningen fra Fauske til Tromsø slik det ble gjort i 1992. Utredning bør igangsettes i førstkommende periode for NTP.