Årsmøtet i Agder Venstre: Elektrifiser havnene nå!

Foto: Maria Fromreide-Nessler
Petter Benestad fekk samrøystes vedtak på årsmøtet i Agder Venstre for å elektrifisere hamnene.

Havner på Sørlandet har stor pågang av offshore-skip som ønsker havn for kortere eller lengre perioder. Det er positivt for havnene og for samfunnet.
Dessverre er tilbudet på landstrøm i mange havner dårlig og skipene må produsere strøm med hjelp av dieselmotorer. Dette er ikke bra for klimaet, miljøet og eller for luften vi puster inn. Regjeringen har landstrøm i landets havner som et viktig virkemiddel for å nå klimamålene satt både i Stortingets klimaforlik og den store klimaavtalen som er fremforhandlet i Paris.
Agder Venstre ønsker at ENOVA skal tilføres mer midler slik at havnene kan bli elektrifisert raskere. Innen 2020 bør alle landets havner være elektrifisert.
Norge må også ta initiativ i FNs maritime organisasjon, IMO, for at det skal stilles krav om at skip i internasjonal fart, så vel som innenriks fart, må klargjøres for tilkobling til landstrøm under landligge.

————

Fråsegna var foreslått av Kristiansand Venstre, i tråd med arbeidet bystyremedlem Petter Benestad har gjort for å elektrifisere Kristiansand havn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**