BYGG HØYHASTIGHETSBANER I NORGE – PROSESSEN MÅ IGANGSETTES NÅ!

Illustrasjon: Colourbox
Uttalelse fra Telemark Venstres årsmøte 13.02.2016:

BYGG HØYHASTIGHETSBANER I NORGE – PROSESSEN MÅ IGANGSETTES NÅ!

Telemark Venstre vil ha lyntog nå. Bygging av høghastighetsnett i Norge må bli en del av Nasjonal Transportplan som skal vedtas av Stortinget våren 2017.

Venstre går foran i arbeidet for et nasjonalt nett av høyhastighetsbaner for gods- og persontrafikk. Vi oppfordrer til et bredt samarbeid for snarest mulig realisering.

Vedtak om utbygging bør komme i senest i forbindelse med Stortingets behandlingen av ny nasjonal transportplan våren 2017.

Målene i «Parisavtalen» vil kreve økt satsing på transportformer som gir redusert klimautslipp. Norge skal kutte klimautslipp med 40 %. Transportsektoren har økt til å utgjøre ca. 1/3 av norske klimautslipp, og det er derfor nødvendig å elektrifisere store deler av dagens fly-, bil- og trailertrafikk med høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept.
Dette vil styrke norsk konkurranseevne, nærings- og samfunnsliv. Gjennom utbygging av moderne og konkurransedyktige høyhastighetsbaner mellom landsdelene og til våre naboland, vil reise- og frakttider reduseres så kraftig at avstandsulemper nærmest blir opphevet. Det vil også bidra til å skape sterkere regioner, med større bo- og arbeids- og kompetanseområder

I Europa blir det meste av jernbanenettet planlagt og utbygd slik at det kan benyttes av høyhastighetstog. Telemark Venstre mener at planlegging og bygging av jernbaneinfrastruktur som ikke kan benyttes av høyhastighetstog, er å kjøre baklengs inn i framtida.

For å sikre at det kan gå lyntog fra de ulike delene av landet og direkte inn på nett som blir bygd ut i Europa, må jernbaneinfrastrukturen i Oslo-området bygges slik at denne kan benyttes av lyntog.

Moderne, dobbeltsporete baner vil gi en ny kapasitet, regularitet og kvalitet for godstrafikken. InterCity-, regional- og langdistansetrafikk vil gjensidig kunne styrke hverandre og gi økt tilbud med mange avganger.

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**