Avgifter på miljøfiendtlig adferd er den mest kostnadseffektive måten å bekjempe miljøproblemer, og kan ha store positive effekter dersom nivået settes høyt nok. I tillegg følger slike avgifter prinsippet om at forurenser skal betale, og de gir inntekter til staten. Derfor bør miljøavgifter være et sentralt virkemiddel i norsk miljøpolitikk.
Grønn skattekommisjon har identifisert miljøavgifter og andre politikkendringer som gir inntekter på mellom 25 og 30 mrd. kroner. De største inntektene kommer fra bruksavhengige avgifter på veitrafikk, som skal reflektere de reelle kostnadene for samfunnet knyttet til lokal forurensing, veislitasje, kø og ulykker. Det foreslås blant annet satellittbasert veiprising for tungtransport og miljø- og køprising i storbyene. Oslo Venstre støtter disse forslagene.
Utvalget foreslår også å fase ut enkelte av fordelene for el-biler, som unntak fra bompenger, engangsavgift og moms. Disse fordelene har vært et betydelig bidrag til etterspørselen etter el-biler, og dermed også til teknologiutviklingen. El-biler blir stadig mer konkurransedyktige med fossile biler. Oslo Venstre mener det fortsatt er for tidlig å redusere disse fordelene. Oslo Venstre støtter forslaget om å erstatte momsfritaket med en flat støttesum, slik at elektriske biler ikke får mer støtte desto dyrere de er. På sikt støtter Oslo Venstre forslaget om å erstatte momsfritaket med en flat støttesum, slik at el-biler ikke får mer støtte desto dyrere de er.
Utvalget foreslår at alle klimautslipp skal ilegges en avgift, og at avgiftsnivået skal være likt for alle utslipp utenfor kvotesystemet. Oslo Venstre støtter disse prinsippene. Utvalget har tatt utgangspunkt i dagens CO2-avgift på drivstoff på 420 kroner per tonn CO2 i sitt forslag. Dette nivået er ikke tilstrekkelig for å nå Norges klimamål. Utvalget anslås at utslippene kun vil bli redusert med opptil 1 mill. tonn CO2. Oslo Venstre mener nivået må settes høyere og økes over tid. Oslo Venstre mener avgiften i første omgang bør ligge på minst 750 kroner per tonn CO2. Det gir en økning i prisen på drivstoff på om lag en krone literen.
Fallet i oljeprisen har ført til at prisen på bensin og diesel nå ligger omtrent 1,5 kroner under nivået for et år siden, ifølge statistikk fra SSB. Ved tidligere store oljeprisfall, som i 1986, har myndigheter benyttet anledningen til å gjennomføre større økninger i drivstoffavgifter, og det bør også gjøres nå.
Utvalget foreslår redusert produksjonsstøtte til rødt kjøtt av klimahensyn. Norsk landbruk er dyrt, og derfor sterkt utsatt for konkurranse fra import. Dersom redusert produksjonsstøtte fører til økt importandel heller enn redusert forbruk, så forsvinner deler av klimaeffekten. Oslo Venstre mener derfor det er bedre med en generell klimaavgift på kjøtt som også omfatter import, kombinert med at støtteordningene til landbruket innrettes slik at driftsformer og fôr som gir lavere utslipp premieres. Ifølge utvalget vil en klimaavgift på rødt kjøtt ligge på i overkant av 7 kroner per kilo.
Landbruket står for omtrent 8 prosent av norske utslipp. Oslo Venstre mener landbruket må ta sin del av utslippsreduksjonene som må gjennomføres, og derfor ikke skal være unntatt klimavirkemidler, inkludert klimaavgifter. Forskning viser at Norge kan produsere like mye mat målt i kalorier, med opptil 30 prosent mindre utslipp av klimagasser.
Grønn skattekommisjon påpeker at naturinngrep har en miljøkostnad, som i dag ikke tas tilstrekkelig hensyn til. Utvalget foreslår derfor at det innføres en avgift på naturinngrep hvor det tas hensyn til blant annet tapet av biologisk mangfold og eventuelle CO2-utslipp fra arealendringen. Oslo Venstre støtter innføringen av en slik avgift.
Oslo Venstre vil:
- At alle klimautslipp skal ilegges en pris gjennom avgift eller kvoteplikt, og at den skal være lik for alle utslipp som ikke er dekket av det europeiske kvotesystemet
- At den generelle CO2-avgiften skal ligge på minst 750 kroner per tonn CO2, og økes over tid
- Innføre en klimaavgift på kjøtt, som også rammer importert kjøtt, kombinert med støtteordninger for driftsformer og fôr som gir lavere klimautslipp
- Sørge for avgifter på veitransport som reflekterer kostnadene for samfunnet, blant annet gjennom satellittbasert veiprising for tungtransport og miljø- og køprising i storbyene
- Beholde fordelen for nullutslippskjøretøy, og på sikt erstatte momsfritaket med en støttesum som ikke avhenger av prisen på bilen
- Fjerne miljøfiendtlige subsidier, som støtte til skogsbilveier og hogst i bratt terreng, tax-free ordningen, tilskudd til ikke-statlige flyplasser, redusert moms på persontransport, og pendlerfradraget
- Innføre en avgift på naturinngrep
- Bruke inntektene fra nye og økte miljøavgifter til å redusere skatt på arbeid og verdiskapning.
Uttalelsen ble vedtatt av Oslo Venstres årsmøte 13.februar 2016.