Kommunalt eierskap

Foto: Marius Netten Skeie

I RA 12/02 så kan man lese at kommunalsjef Finn-Arild Bystrøm anbefaler Samfunns-og miljøutvalget i Tinn kommune om at Tinn vann og avløp AS avvikles som AS og så innlemmes i kommuneorganisasjonen. Dette er helt i tråd med det Tinn Venstre har programfestet for perioden 2015-2019 der vi har foreslått å redusere antall kommunalt eide aksjeselskap i Tinn.

Offentlig eierskap i private aksjeselskaper kan være krevende for de folkevalgte som skal balansere mellom et ansvar som kommersielle eiere med et begrenset innsyn i en bedrifts drift via et styre, og et ansvar som representanter for kommunens innbyggere.

Folkevalgte kan f.eks. komme i en situasjon der man blir bedt om å bevilge mye penger uten å kunne få særlig annet innsyn i hva pengene skal bli brukt til enn at de skal styrke aksjekapitalen i selskapet. Og spørsmålet er da om dette er god forvaltning av fellesskapets penger? Fakta er at man i slike tilfeller bare enten må stole på eller ikke stole på hva andre mener, uten å selv sitte med et godt faktagrunnlag.

Man kan også komme i den situasjon at et kommunalt eid aksjeselskap konkurrerer med privateide bedrifter med den fordelen at man har en god forbindelse med kommunekassa, noe som selvsagt også er uheldig.

Man bør med andre ord så langt som man kan enten selge seg ut av kommunalt eide aksjeselskaper i kommunen, eller legge de under kommuneorganisasjonen ettersom hva er mest fornuftig og hensiktsmessig.

Hvis man lykkes med å skille ut hva som skal være kommunalt og hva som skal være privat, så vil de kommersielle selskapene ha friere tøyler til å utvikle sine konsepter og virksomheter, og de folkevalgte vil ha bedre kontroll over driften av de selskapene som blir innlemmet i kommuneorganisasjonen som en del av tjenestetilbudet. Det mener Tinn Venstre at alle vil være tjent med.

Med liberal hilsen,
Marius Netten Skeie,