Poengløs kompetanse

Foto: Agder Venstre og Tom Knudsen

Den store satsingen på kompetanse og kunnskap hos lærere er etterlengtet. Men de nye kompetansekravene som lærere er møtt med av Stortinget, oppleves som rigide og bastante.

Den erfaringsbaserte kunnskapen tilegnet gjennom mange år som lærer i klasserommet, er ikke anerkjent. Kompetanseheving gjennom ulike kurs, fagdager og konferanser, er ikke anerkjent. Og samarbeid med kolleger på egen og andre skoler, er heller ikke anerkjent.

Bare formell kompetanse teller. Er det rett at kun antall studiepoeng vil avgjøre om du som lærer er egnet for klasserommet? Når ble det å skjære alle over én kam ansett som klokt? Er det kun sluttsummen i et regneark som skal bety noe?

Vi forventer at et bredere kunnskapssyn får gjennomslag i utviklingen av en bedre skole, og ser med håp om endring frem til debatten Stortinget skal ha om konsekvensene av ordningen denne våren.

Arild Berge, Søgne Venstre
Jone Nyborg, Songdalen Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**