Uttalelse: Venstre vil ha storsatsing på sykkelveier

Foto: Stavanger Venstre

Rogaland Venstre vil ha storsatsing på sykkelveier. Søndag 7. februar vedtok fylkesårsmøte i Rogaland Venstre en uttalelse om det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Rogaland Venstre vil det skal være enkelt å ta grønne valg, og å reise med sykkel er et av de grønneste valgene du kan ta. Derfor vil Venstre legge til rette for at flere kan bruke sykkel til og fra jobb, skole og studiested. Venstre vil arbeide for å fornye normene for gang og sykkelstier i boligfeltene og langs hovedtransportveiene slik at det i disse arealene. kan lages fysiske skiller mellom gående og syklende i boområdene og mellom bilister og syklister på hovedveiene Det må settes av tilstrekkelige arealer for en trygg og sikker utforming av gang og sykkelstiene som motivere folk til å sykle og gå.

En større del av trafikkveksten i by og tettsteder bør skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Skal vi lykkes med dette må vi legge bedre til rette for de syklende og gående. Det ligger store gevinster i å bygge et samfunn der det er letter å bevege seg, enten der er til fots eller på sykkel.
Andelen syklende de siste 20 årene er redusert fra 6,5 til 4,5 prosent. Derfor er det nødvendig med en storstilt satsing på utbygging av sykkelfelt og sykkelveier for å gjøre sykkel mer attraktivt som transportmiddel. Samtidig ser vi at når andelen syklende øker vil også nødvendigheten av godt sikrede og oppmerkede sykkel- og gangstier øke betraktelig slik at både gående og syklende kan ferdes trygt. Rogaland Venstre mener at dette i større grad bør prioriteres i utforming, og planlegging av nye sykkelveier.

I storbyområdet på Nord-Jæren har Venstre allerede i bypakken fått gjennomslag for en storstilt satsing på sykkelstamvei og tilførselsveier. Sykkelstamveien skal sørge for en sykkelvei av høy standard langs E39 mellom Stavanger og Sandnes, via tusenvis av arbeidsplasser på Forus. Rogaland Venstre mener det er viktig at den store sykkelutbyggingen starter så snart bypakken er vedtatt i Stortinget.

Statens Vegvesen har lagt frem konseptvalgutredning for Haugesundsområdet som anbefaler at utbygging av et høyverdig gang- og sykkelvegnett bør ha første prioritet. Reguleringsarbeidet for ulike strekninger som ligger inne i vedtatt sykkelbyprosjekt er iverksatt. Venstre har vært pådriver for økt investering av kommunale midler, men disse sammen med midler i gjeldende Haugalandspakke er ikke nok til å kunne finansiere denne utbyggingen.

Venstre har allerede fått gjennomslag for en ny belønningsordning for sykkelveier, som gir kommuner og fylker som satser på sykling penger fra staten så de kan bygge infrastruktur raskere. Ordningen fungerer bra, men totalpotten som fordeles må økes slik at utbyggingen av sykkelveier kan gå enda raskere. Rogaland Venstre mener staten må ta en større del av kostnaden med utbygging av sykkelveier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**