Varaordfører Maria Serafia Fjellstad holdt hovedinnlegget for Venstre i denne saken. Her er hennes innlegg: “Framtida er i klasserommet. Her må elevene trives, her må lærerne ha gode arbeidsforhold og gode kunnskaper, og klasserommene må også være store nok. I 2012 behandlet vi politikere en veldig tøff og vanskelig sak. Å være med på skolenedleggelser er vondt; fordi det da alltid vil være noen som føler seg rammet. Harstad Venstre søkte da alternativet som i størst mulig grad bevarte kvalitet og ga den enkelte elev et best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner, og uten å skape for stor avstand hjemmefra og til skolen. Vi ønsket å prioritere lærertetthet, kvalitet på undervisning og spesialpedagogikk framfor skolebygninger. Det opplever vi også at vi gjorde.
Ervik skole var uten tvil det vanskeligste punktet den gang. Ei selvstendig lita bygd med stor personlighet som mista sin skole. Samtidig var det der små klasser og relativt kort vei til nærmeste skole – Bergseng. Jeg var så heldig at jeg forrige uke som tredjevara til utvalg for oppvekst og kultur fikk delta på befaring der. På Bergseng skole er det trangbodd, men det er det også på byens øvrige skoler. På Bergseng skole er det også tildels svært nedslitt, og det er dessverre ikke den eneste skolen i Harstad hvor også vedlikeholdsbehov melder seg. I Harstad må vi evne å være mer frampå med planer for videre vedlikehold av vår bygningsmasse. Elevtallet for kommende år er håndterbart innenfor skolens areal, og sannsynligvis er det også det for de kommende år. Disse tallene er imidlertid beheftet med en viss usikkerhet – og om de mest positive spådommer for vekst slår til – kan man komme i en situasjon hvor Bergsengs kapasitet ikke er tilstrekkelig. Vi må ha øynene åpne for elevtallsutviklingen, og følge den fram mot budsjettprosessen til høsten. Med nærskoleprinsippet til grunn ønsker jeg at eleven skal få gå på sin nærskole. Små forskyvninger i en randsone er kanskje en sak, men større forskyvninger synes jeg ikke er greit. Nærskoleprinsippet er viktig for barna, for foreldrene og også for meg.”