Forsvar i Nord

Foto: Dreamstime.com

Harstad Venstre mener Forsvarets tilstedeværelse i nord er nødvendig for vår trygghet og sikkerhet. Harstad Venstre vil bevare Kystjegerkommandoen på Trondenes, Alliert treningssenter på Åsegarden og Forsvarets Musikkorps Nord-Norge. Forsvarets fagmilitære råd forelå 1.oktober 2015, og fram til Langtidsplanen for forsvaret vedtas senvåren 2016 vil Harstad Venstre gjøre sitt for å påvirke politikere fra eget og andre parti. Dette vedtok partiet i dag på sitt årsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Forsvaret har hatt stor historisk betydning for Harstad, som i over hundre år ble omtalt som Forsvarsbyen i nord. Men det er ikke av historiske årsaker at tradisjonen bør videreføres. Det er i nord truslene og behovet er størst. Forsvarets tilstedeværelse i Troms har alltid begrunnet seg i strategiske vurderinger og vil fortsatt være det. Norge er en kystnasjon med verdens nest lengste kystlinje. 70% av befolkningen bor langs kysten, 75% av verdiskapningen skjer langs kysten eller på havet og 80% av all transport går langs kysten. Kystjegerkommandoen som er spesielt trent og utrustet for kystoperasjoner, er foreslått nedlagt. En brøkdel av evner og oppgaver er foreslått reetablert på Haakonsvern med en fjerdedel av mannskapet. Maritim overvåkning er foreslått erstattet av droner på midten av 2020-tallet til ukjente kostnader og ukjent gevinst. Kystjegerkommandoen er den eneste maritime kampavdelingen i Nord-Norge. Den er robust, har høy kvalitet, høy tilgjengelighet, kort reaksjonstid og er etablert i et strategisk viktig område. Kystjegerkommandoen er den mest dekorerte avdelingen i Forsvaret. En nedleggelse vil medføre svekkelse av landsdelens og nasjonens beredskap. Det vil også svekke nasjonens evne til leveranse av profesjonelle og fleksible internasjonale bidrag med høy anseelse. Samtidig er det slik at innsparingspotensialet ved nedleggelse i beste tilfelle er marginalt. Maritim beredskap i nord, forsvaret av kysten, og evnen til alliert mottak kan ikke utarmes. Det vil være uklokt å legge ned avdelingen i dagens økonomiske og sikkerhetspolitiske landskap.

Forsvaret av landet vårt baserer seg også i stor grad på bidrag fra våre allierte, om situasjonen tilsier det. Våre allierte har i dag et godt treningssenter på Åsegarden, og gir tydelig uttrykk for at dette er strategisk viktig for dem. Treningssenteret gir det miljøet våre allierte ønsker, og mulighet til å trene med dem de ønsker. Å nedlegge en suksess, for å bygge den opp et annet sted, virker grunnløst.

I 2009 ble Stortingsmeldingen ”Kultur å forsvare” vedtatt av et enstemmig Storting, og nå ønsker Forsvarssjefens fagmilitære råd å gjøre tvert om. Med beliggenhet i Kulturbyen i nord ligger det faglige til rette for et godt miljø omkring korpset, og med Hærens uttalelser om størst behov for ressurser i nord ligger det godt til rette for det. Musikk er brobygger mellom sivile og militære, og kan kun utøve en slik funksjon om den er bredt utover landet – og ikke samlokalisert som et stort korps i sør. Musikk er også et redskap for dialog mot øst, noe FMKN særskilt har bidratt til de seneste årene.

Forsvarssjefens fagmilitære råd har talt. Men valgene for landets framtidige forsvar handler om mer enn det rent fagmilitære. Forsvarspolitikk skal se bredere og mer helhetlig enn det; med skråblikk mot beredskaps- og sikkerhetspolitikk, mot nærings- og distriktspolitikk og mot kulturpolitikk. Harstad Venstre ønsker trygghet i nord, og mener at fortsatt tilstedeværelse av Forsvaret i Harstad er en strategisk god beslutning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**