Stans utsending av asylsøkere til Russland umiddelbart!

Carola Karl Urvik, gruppeleder Vefsn Venstre, Foto: Per Anders Hoel, Vårt Land

Hastendringen i utlendingsloven fra 24.11.2015, som blant annet sier at Norge ikke skal realitetsbehandle asylsøknaden til personer som har lovlig opphold i Russland, må endres.

FNs høykommissær for flyktninger samt en rekke menneskerettighetsorganisasjoner er kritiske til Norges håndtering av flyktningekrisen med tilstrømming av asylsøkere fra Russland over Storskog. UNHCR hevder at asylinstruksen bryter med internasjonale forpliktelser. Også innad i UDI er det knyttet uro til den nye instruksen som åpner for at asylsøknader fra personer som kommer til Norge etter opphold i Russland ikke skal realitetsbehandles. Barneombudet I Norge ber om stans i asylretur for barnefamilier og sier at hensynet til en minst skadelig retur for barn må gå foran ønsket om å returnere folk svært raskt.

Norge har undertegnet Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen, og kan derfor ikke sende tilbake mennesker til Russland som risikerer å bli uttransportert til land der det er fare for liv eller tortur. Eksempler fra de siste dagers hendelser har vist at UDIs behandling av asylsaker ikke har vært tilstrekkelig, blant annet fordi det ikke ble vurdert hvilken type visum asylsøkere hadde. Når menneskesmuglere kynisk utnytter den prekære situasjonen og selger ulike typer visum utstedt på falske premisser må Norge ta ansvar.

Norge må agere som en rettsstat med god saksbehandling for å kunne skille mellom personer uten grunn til opphold i Norge og de som har reell beskyttelsesbehov. Derfor bør all utsending av asylsøkere til Russland stanses umiddelbart for å utøve en praksis som er i tråd med internasjonale forpliktelser.

– Å returnere asylsøkere til Russland uten en helt klar avtale om ansvaret mellom de respektive statene, setter asylsøkernes fundamentale rettigheter i fare, skriver Zoran Stevanovic, UNHCRs representant for Nord-Europa

Fordi mye er uavklart med dagens situasjon må Norge ta seg den tiden det trengs for å gjennomføre grundige vurderinger i hvert enkelttilfelle. Det er også knyttet stor usikkerhet til hva som skjer med asylsøkere etter ankomst i Russland og om disse får adgang til asylinstituttet. Det er en reell fare for at mennesker fra Syria blir sendt tilbake fra Russland til Syria. Russland er dømt ved flere tilfeller for brudd mot menneskerettighetene. Russland gir heller ikke integreringsstøtte og bolig til personer med midlertidig asyl slik flyktningkonvensjonen krever, og har ingen gode rutiner for håndtering av barn som trenger hjelp.

Vår oppgave er å møte mennesker på flykt med verdighet og respekt. Det innbefatter også at Norge overholder de menneskerettslige forpliktelser landet har ratifisert, og at vi ikke forskjellsbehandler asylsøkere ut ifra hvilken grense de passerer.

Carola Karl Urvik, Leder Vefsn Venstre
Årsmøte i Vefsn Venstre, 27.1.2016