Sats på kultur

Strand Venstre sikret i budsjettet for 2016 økte midler til kulturskolen med tanke på å øke kapasiteten og redusere ventelistene. Det er viktig for barn og unge å få muligheten utfolde seg kunstnerisk. Dette er en liten utgift i det store kommunebudsjettet men et stort løft for kulturskolen. Etter Venstres mening bør det også åpnes for søskenmoderasjon.

Det neste store løftet for kulturlivet i Strand må være å få på plass et nytt, regionalt, bedre egnet, kulturhus i Jørpeland sentrum. Venstre har tidligere pekt på Vasstveittomta som en mulig ny plassering. Men vi er åpne for se på alternative plasseringer i sentrum. Vi tror det viktigste for kulturlivet i kommunen er innholdet og mulighetene i et nytt kulturhus og ikke plasseringen. Strand Venstre er positiv til et offentlig privat initiativ for å få på plass et nytt kulturhus. Det er avgjørende at biblioteket, kulturkontoret, kinoen og andre brukere blir inkludert i planleggingen.

Strand Venstres årsmøte vedtok denne uttalelsen 20. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**