Billettprisene på buss og trikk må ned

Foto: AtB AS

En kraftig økning i billettprisene i Trondheim får kommunalråd Jon Gunnes og fylkespolitiker Elisabeth Paulsen i Venstre til å reagere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Med økt takst er politikerne bekymret for at antall reisende vil gå for mye ned. Det vil være uheldig i forhold til Miljøpakkens mål som blant annet omhandler mål om bedre kollektivtrafikk, lavere klimautslipp, kortere bilkøer og mindre trafikkstøy.

– Dette kan få store konsekvenser for de målene vi har satt gjennom Miljøpakken, spesielt i forhold til målene om bedre kollektivtrafikk, sier Gunnes og Paulsen.

I formannskapet før jul sendte bystyrepolitikerne en uttalelse til fylket etter initiativ fra Venstre. Uttalelsen lød som følger:

«Formannskapet mener billettprisene på buss og trikk bør settes ned for å kunne bidra til å øke antall kollektivpassasjerer i Trondheimsregionen. For å skape gode reisevaner bør spesielt prisene på periodekort holdes lave. Erfaringene fra siste prisreduksjonen i 2011 viser at det har en positiv effekt på kollektivandelen. Senere har billettprisen økt, og økningen i antall passasjerer har stagnert. På bakgrunn av erfaringer med både prisreduksjon og prisøkning mener formannskapet at fylkestinget bør sørge for å redusere prisene på periodekort for kollektivtrafikken i Trondheimsregionen, og på den måte bidrar til en større andel klimavennlige reiser.»

– Vi i opposisjon i fylket, altså Høyre, Venstre og FrP, tok til oss uttalelsen, og la inn lavere billettpriser i vårt budsjett, sier Paulsen.

Posisjonen vedtok derimot med flertall fylkesrådmannens forslag om å øke billettprisene.

I statsbudsjettet for 2016 er det satt av belønningsmidler til kollektivtransport. Gunnes og Paulsen vil jobbe for at Trondheim sender inn en søknad for å få penger til kollektivtransport. Og da er målet at bussprisene må ned, spesielt på månedskort.

– Vi har fått positiv respons fra de andre partiene på at bussprisen må ned, og vi har store forhåpninger på at Trondheim får belønningsmidler innen kollektivtrafikk fra staten, avslutter Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**