Politisk uttalelse: Tiltak for bedre luftkvalitet

Photo: Njaal Hendrik Neckelmann

Det er behov for flere langsiktige og kortsiktige tiltak mot de viktigste kildene til dårlig luftkvalitet i Bergen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Luftkvalitet har stor betydning for folks helse. I år har vi nok en gang vært vitne til at Bergen har hatt luftkvalitet som er dårligere enn helsemyndighetenes anbefalinger.

Bystyret i Bergen har vedtatt kun fire strakstiltak for Bergen for perioder med dårlig luftkvalitet: varsle dårlig luft og vise til helseråd, iverksette tiltak på veibanen for å redusere spredning av svevestøv, anmode om at skip flyttes fra Bergen indre havn, samt innføre datokjøring.

Byrådet har denne gang vært i forkant og ikke ventet til giftlokket er etablert, før strakstiltakene ble satt inn. På grunn av bruken av strakstiltakene har vi unngått svært høy luftforurensning og fått en reduksjon av biltrafikken på opp rundt 15 %.

Det trengs flere langsiktige og kortsiktige tiltak

Til tross for datokjøring har luftkvaliteten enkelte steder vist høy forurensning flere ganger. Dette viser at det er behov for flere langsiktige og kortsiktige tiltak mot de viktigste kildene til forurensning. De viktigste kildene til luftforurensning er utslipp fra vegtrafikk, boligoppvarming og utslipp fra skip i havn.

Transportanalyser viser at det kun er en liten andel av de reisende som er helt avhengige av bil. Gjennom langsiktige tiltak vil Bergen kunne få bort den unødige bruken av bil og få ned utslippene fra biltrafikken. Mange av Bergens bygg er gamle og dårlig isolert, og varmes opp med i gamle forurensende ovner. Gjennom panteordninger og et forbud på sikt vil en kunne redusere utslippene fra vedfyring betydelig. I Bergen står skipstrafikken for en stor del av den lokale forurensningen. Byrådet er ansvarlig for luftkvaliteten og må også ha det siste ordet når det gjelder å flytte skip ut fra indre havn på dager med dårlig luftkvalitet eller fare for det.

Bergen Venstre mener det er viktig å sikre forutsigbare betingelser for de utslippsfrie bilene. Det vil bidra til at flere bergensere velger å bytte ut diesel- og bensinbiler til fordel for de utslippsfrie alternativene.

Venstre vil:

  • Gjøre Bergen til en klimanøytral by innen 2030.
  • Bygge innfartsparkeringer
  • Innføre lav- og nullutslippssoner
  • Innføre permanente miljødifferensierte bompenger
  • Redusere bruk av piggdekk gjennom å øke piggdekkavgiften
  • Reduserte hastigheter på veiene vinterstid
  • Øke panteordningen for utskifting av gamle vedovner
  • Gi økonomisk støtte til de som etterisolerer boligene sine gjennom grønn eiendomsskatt.
  • Elektrifisere Bergen havn
  • Utarbeide miljøkrav som må oppfylles for å legge til kai i Bergen sentrum
  • Utarbeide en effektanalyse for bortvisning av skip ved dårlig luftkvalitet
  • Bygge kaianlegg i områder hvor konsekvenser av luftforurensing vinterstid er lav – avlastningshavn
  • Flytte offshore- og supply-skip ut fra sentrum
  • Beholde avgiftsfri passering for utslippsfrie kjøretøy i bomringen
  • Tilrettelegge mer for parkering og lading av elbiler
  • Arbeide for at det blir tilrettelagt for ladepunkter for hydrogenbiler i Bergen

Kortsiktige tiltak for å begrense luftforurensningen vil i flere år fremover være nødvendig. På dager med helseskadelig luftforurensning eller fare for slik helseskadelig luft vil Venstre:

  • Innføre midlertidig høyere bompengetakster
  • At Byrådet kan bortvise skip fra sentrumsnære havneområder
  • Innføre forbud mot dieselbiler

Forslagsstiller: Bystyregruppen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**