Livsgledesykehjem

Anita Mikalsen, medlem av helse- og omsorgsutvalget., Foto: Elise Jenssen

“Vi har gleden av å ønske velkommen og gratulere Harstad kommune, og Stangnes og Bergsodden sykehjem, med oppstart av prosessen mot å bli et livsgledesykehjem – og utfordrer Harstad kommune til å ta del i stiftelsen Livsglede for eldres nye satsning for å forebygge ensomhet hos eldre”; skriver Anita Mikalsen i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Det skjer mye positivt og bra i byen vår på det som er en av hovedsatsningsområdene til Venstre – forebyggende arbeid. Vi har gleden av å ønske velkommen og gratulere Harstad kommune, og Stangnes og Bergsodden sykehjem, med oppstart av prosessen mot å bli et livsgledesykehjem. Stiftelsen ”Livsglede for eldre” startet et pilotprosjekt i samarbeid med Fylkesmannen i Sør-Trøndelag og Trondheim kommune i 2008, og siden dette har det utviklet seg til å bli en nasjonal sertifiseringsordning. Livsgledesykehjem har som grunnlag å drive sykehjem med livsglede som en grunnleggende verdi. Visjonen er Livsgledekommuner hvor godt livsgledearbeid = god folkehelsesatsing. I disse verdiene ligger kriterier som samarbeid med skoler, barnehager eller andre organisasjoner, at beboerne minst en gang i uken skal få komme ut i frisk luft og kontakt med dyr. I tillegg vektlegges sang, musikk og kultur i hverdagen, legge til rette for hyggelige rammer rundt måltid og god kommunikasjon med pårørende. Vi er på god vei i Harstad – vi har frivillighetskoordinator, kulturarbeider, livsgledekonsulent og livsgledegrupper som drar lasset sammen med resten av de ansatte rundt omkring i omsorgstjenestene. Frivillighetssentralen har en sentral plass i arbeidet. Samarbeid med barnehager og skoler er allerede godt i gang, der det blant flere tiltak har vært gjennomført ”Rullatorløp” ved Bergsodden sykehjem sammen med barnehage og 14 helsefagelever fra Stangnes vgs. En av de viktigste tiltakene ved Livsgledearbeidet er å innhente livshistoriene til ”sin” beboer. Her vil spesielt primærkontakt på sykehjemmene ha en sentral rolle for å tilrettelegge for ”sin” beboer for at hverdagen skal bli mest mulig innholdsrik og tilrettelagt etter eget ønske og behov. Vi håper at et samarbeid med frivillige aktører og vårt nye Norges Arktiske Universitet i byen kan være med på å utvikle og videreutvikle kvaliteten for å gi et forsvarlig og verdig individuelt tilbud til våre eldre. Ved å sikre selvstendighet og styring over eget liv, ivareta sosiale behov og se til at tilbudene er variert og tilpasset, kan vi nå målet i Verdighetsgarantien og i Stortingsmelding nr. 29, Morgendagens omsorg, om et godt tjenestetilbud.

Livsglede for hjemmeboende – å forhindre og forebygge ensomhet

En av hovedmålsettingen for å være en Livsgledekommune er å forebygge ensomhet. Da vil vi i Harstad Venstre også foreslå å raskt inkludere hjemmeboende i det tiltenkte nye prosjektet som stiftelsen har etablert – ”Livsglede for hjemmeboende eldre”. Det jobbes fortsatt med å bygge opp kvaliteten rundt konseptet Livsglede for hjemmeboende. Her er hovedsatsingen å jobbe med forankring og system på alle plan for å sikre godt livsgledearbeid i kommunen. Suksesskriteriene for å fullt ut lykkes vil være å spille på lag med foreninger, frivillige lokallag, skoler og barnehager. Hensikten er å skape en romslig avtale der mantraet er ”Skape livsglede i byen”. Kommunen må gjøre sine erfaringer hva som fungere, men samtidig er det viktig at veien videre ikke blir formalisert for mye. Ved å rive gjerder og samarbeide på tvers av sektorene opplever de ansatte mer arbeidsglede, økt bevissthet om individet og kompetanseheving. Andre positive effekter er holdningsendring, opplevelsen av stolthet, økt bruk av tillitsskapende tiltak og bedre samarbeid mellom avdelingene. I Trondheim har de gjort erfaringer med å samarbeide med politiet som frivillige – her i Harstad har vi for eksempel et brannkorps som kan inviteres til frivillighet – både til hverdags og fest. Tenk å ha en kjekk politimann eller brannmann som bordkavaler. Å bruke hverandre på tvers av sektorer, skape entusiasme og gi verdig omsorg til våre eldre på sykehjem og de hjemmeboende vil gjøre at både beboere og pårørende blir mer fornøyd.

Anita Mikalsen

Styremedlem Harstad Venstre