Harstads bærekraftalternativ

Jeg forventer at regjeringen og klimaminister Tine Sundtoft raskt kommer til Stortinget med forslag til tiltak som vil bidra til at Norge tar vår del av klimakuttene, sier Ola Elvestuen, (Foto: Dreamstime.com)

“Imidlertid mener vi i Harstad Venstre at det nå er på tide at byens folkevalgte vurderer hva som er vårt bærekraftalternativ, og heller fokuserer på det enn på hvordan vi kan forlenge oljeavhengigheten vår;” skriver styremedlem Lena Bratsberg og leder Maria Serafia Fjellstad i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

“Tidligere denne måneden lanserte NHO og LO Bærekraftalternativet, som et felles prosjekt for å ruste arbeids- og næringsliv mot blant annet oljebrems, høyere arbeidsledighet, strengere klimakrav og økt migrasjon. En oljepris ned mot 20-tallet og en tydelig klimamålsetning fra Paris, er bakteppe for dette samarbeidet. Samtidig leser vi i Harstad Tidende at Nord-Norge nå står samlet bak et unisont krav om konsekvensutredning av Lofoten, Vesterålen og Senja. Harstad kommune er representert på bilde med ordfører Marianne Bremnes og man kan tolke det slik at kommunen vår også stiller seg bak dette kravet.

Harstad har tatt mål av seg å være oljehovedstaden i nord. For Harstad kommune er bedrifter i og med tilknytning til oljebransjen av stor betydning. Det skaper et høyt antall arbeidsplasser, med store positive ringvirkninger for både næringsliv, aktivitet og økonomi. Selv med bare de allerede vedtatte prosjektene, vil petroleumsaktiviteten i Harstad være stor i tiår fremover. Vi skal helt klart ivareta disse etter beste evne.

Imidlertid mener vi i Harstad Venstre at det nå er på tide at byens folkevalgte vurderer hva som er vårt bærekraftalternativ, og heller fokuserer på det enn på hvordan vi kan forlenge oljeavhengigheten vår.

Harstad Venstre er motstander av både konsekvensutredning av og aktivitet i LoVeSe-området. Vi er tilhengere av å posisjonere byen vår for fornybar energi, reiseliv og matproduksjon. Harstad kan gjerne bli porten til matfatet og turistmagneten Lofoten – uten oljevirksomhet. Harstad bør legge til rette for det grønne skiftet, og være attraktive som etableringskommune for innovasjon og industri på dette feltet. Vi må tenke større, og tidligst mulig posisjonere Harstad slik at Statoils kontor her kan bli en viktig del av konsernets dreining mot fornybar energi.

I likhet med NHO og LO og de aller fleste andre innser vi at oljefesten er forbi, at drastiske klimatiltak må på plass og at vi derfor må løfte blikket ut av oljetåka og tenke nytt. Vi må diskutere hva som skal være Harstad sitt bærekraftalternativ.”

Lena Bratsberg, styremedlem Harstad Venstre

Maria Serafia Fjellstad, leder Harstad Venstre