– Integreringen må starte fra dag én

Foto: Dreamstime.com

– For Venstre er det avgjørende at vi starter integreringen fra dag én. Fire av fem som nå bor på mottak, vil få opphold. Det er derfor ingen grunn til å vente til asylsøknaden er behandlet før vi starter integreringen, sa André N. Skjelstad i Stortingets debatt om integreringsavtalen som ble inngått før jul.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Venstre har alltid hatt et særlig sterkt engasjement for barn, og vi er derfor glad for den brede tilslutningen om at barn som kommer til landet alene er en sårbar gruppe som trenger særlig oppfølging, fortsatte Skjelstad.

André N. Skjelstad.

I desember 2015 inngikk Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, KrF, Senterpartiet og Venstre et bredt forlik om integreringspolitikken i møte med økningen av asylsøkere som kommer til Norge. Forliket slår fast at det er nødvendig å tenke nytt om bosetting og integrering, og at integreringen krever innsats fra alle parter: myndigheter, lokalsamfunn, frivilligheten, arbeidslivet og hver enkelt av de som skal i gang med livene sine i Norge.

Et felles løft for god integrering

– Vi er derfor glad for at regjeringen vil sørge for bedre samarbeid og ansvarsplassering mellom ulike instanser når barn ankommer, for å sikre trygg omsorg og nødvendig bistand, sa Skjelstad. Han viste også til arbeidet som gjøres på asylmottaket Restad gård i Sverige. Mottaket er det største i Sverige med 1300 beboere og kjent for høy kvalitet til en lav pris.

– Her tar beboerne selv ansvar for matlagingen. Det er bygd inn egne kjøkken i alle boenheter og etablert dagligvarebutikk på området. Ordningen medfører at beboerne får bedre mat, mer aktivitet og større verdighet, sa Skjelstad.

Omsorg for barn som flykter alene

– Venstre har tatt til orde for nytenkning innenfor bosetting av barn som kommer alene. Vi er glad for at en aktør som SOS barnebyer ønsker å etablere barnebyer i Norge, slik de har gode erfaringer med fra andre europeiske land. Det er viktig at vi får på plass et bredt spekter av botilbud med sterk barnefaglig kompetanse, og at vi i valg av tilbud tar utgangspunkt i den enkeltes ressurser og behov. Flere unge er allerede innkvartert på folkehøyskoler og mange familier har meldt interesse for å være fosterhjem for barn som har kommet hit alene, sa Skjelstad. Han understreket at arbeidet med å rekruttere flere fosterfamilier må fortsette.

– Det er et godt og konkret forslag at man nå vil legge til rette for at det etableres støtteapparat og veiledningstjeneste for foreldre som ønsker å være fosterforeldre for disse barna, sa Skjelstad. Han avsluttet sitt innlegg med å understreke at språkopplæring og deltakelse i arbeidslivet er helt sentralt for at vi skal lykkes med integreringen.

Det er viktig at vi får på plass et bredt spekter av botilbud med sterk barnefaglig kompetanse til barn som har flyktet alene fra krig og nød

André N. Skjelstad

– Nye metoder for språkopplæring må prøves ut. Erfaringer fra blant annet Nordland viser at man med nye metoder kan lære språk betydelig raskere enn tidligere, og med det spare både ressurser og legge til rette for tidligere deltakelse i arbeidslivet, sa Skjelstad.

– Stortinget vedtar nå en rekke tiltak som vil legge til rette for en mer offensiv integreringspoltikk enn vi har hatt tidligere. Vi forventer at integreringsministeren allerede er i gang med oppfølgingen av tiltakene som har vært kjent siden før jul. Vi har ingen tid å miste. Tar vi ikke integreringsutfordringene vil vi bli straffet for det på et senere tidspunkt. Derfor forventer vi handling nå, avsluttet han sitt innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**