Doblet egen lønning

Foto: (CC BY 2.0) Money, https://flic.kr/p/s68a4i

Det er overskriften i Svelviksposten, etter at flertallet i kommunestyret den 14.12.15 blant annet doblet godtgjørelsen til formannskapet og innførte et nytt, lukrativt tillegg for gruppeledere. Forslaget ble vedtatt av Høyre, Ap og FrP – mot stemmene til Venstre, Sp og DU.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Trond Kjeldås
Trond Kjeldås

I en hastesak fra ordfører Andreas Muri (H), forberedt i løpet av av svært kort tid gjennom epostutveksling mellom gruppelederne, kom nemlig en revisjon av godtgjøringsreglementet for folkevalgte på sakslista. Et reglement som sist ble revidert i september i år og enstemmig vedtatt like før valget. Ordføreren fremmet mandagens forslag på vegne av et flertall av gruppelederne. En av dem som ikke støttet forslaget var Venstres Trond Kjeldås, som ønsket en annen innretning på endringene og begrunnet det slik fra kommunestyrets talerstol:

«Som ordføreren så diplomatisk har uttrykt det så har flertallet av gruppelederne lagt frem et forslag til nye regler for godtgjøring. Det betyr at det ikke var alle gruppelederne som var enige, og en av de var altså meg. Det ble også i diskusjonen gjort et poeng av at det var viktig å fremstå samstemte, slik at det ikke skulle bli noen debatt om dette kommunestyret. Det er jeg heller ikke enig i. Åpenhet og debatt er viktig, også i disse spørsmålene.

La meg først si at den delen av forslaget som går på frikjøp av noen personer for konkret arbeid med kommunereformen er jeg helt enig i. Frikjøp er etter min mening en treffsikker mekanisme som gir reell kompensasjon for reell innsats. Trengs det ytterligere ressurser er jeg heller ikke fremmed for ytterligere bruk av frikjøp.

Reglementet vi har ble revidert i siste kommunestyremøte i siste periode, altså i september. Det var da slik jeg oppfattet det bred enighet om ikke å gjøre noen større endringer, og reglementet ble da også enstemmig vedtatt. Jeg ble derfor en smule overrasket når jeg så at saken ble tatt opp igjen nå, 3 måneder senere. Gjeldende reglement godtgjør kommunestyrerepresentanter med ca. 6000,- og formannskapsrepresentanter med ca. 15.000,- i tillegg til det. Dette er ikke urimelig. At noen bruker av sin tid til lokalpolitikk er absolutt verdt en påskjønnelse. Det kan til og med hende det er i minste laget, og at en justering ikke er feil.

Men det forslaget som er fremmet er ikke noen justering, det er nærmest et taktskifte. Det foreslås en dobling av godtgjørelsen for formannskapet, fra ca. 15.000 til ca. 30.000. I tillegg foreslås det en kompensasjon for gruppelederrollen som utgjør ca.14.000,- for en gruppe på 6, og 23.000,- for en gruppe på 10. For en gruppeleder for en middelsstor gruppe som også sitter i formannskapet utgjør det altså en økning fra 20.000,- til 50.000,-. Altså godt over 100%. Det synes jeg begynner å bli mye, og en del mer enn hva som jeg oppfatter som rimelig godtgjørelse for det som tross alt er frivillig arbeid. Jeg stiller meg også tvilende til at størrelsen på godtgjørelsen spiller noen stor rolle for rekrutteringen eller for den saks skyld at vi som allerede er valgt plutselig skulle begynne å gjøre en mye bedre jobb hvis den økes. Ingen jeg vet om sjekket størrelsen på godtgjørelsen før de sa ja til å stå på noen liste til valg.

Så, mitt primære standpunkt er altså at godtgjørelsen fastsatt i dagens reglement er god nok, og at det ikke trengs noen ytterligere godtgjørelse hverken til formannskap eller gruppeledere. Men, så innser jeg at jeg antakelig er nokså alene om å mene det, så jeg har isteden et forslag som gjør endringer på to punkter hvor jeg mener det foreliggende forslaget er helt ulogisk.

Det ene er at dersom motivasjonen for å øke godtgjørelsen er at arbeidet med kommunereformen er ekstra krevende, så er det vel kommunereformutvalget som bør godtgjøres, og ikke formannskapet? Kommunereformutvalget har i høst hatt en vel så hyppig møtefrekvens som formannskapet, og ingen godtgjørelse. Det har også den fordelen at det er midlertidig og vil opphøre når kommunereformutvalget opphører. Og det vil jo etterhvert, hvis alt går bra, avløses av en fellesnemd, som jeg antar også vil bli godtgjort.

Det andre punktet gjelder godtgjørelsen til gruppeledere. Slik det opprinnelige forslaget foreligger har det en lineær økning, med ca. 2300,- per representant. Så en gruppeleder for 8 representanter skal altså ha 6800,- mer enn en som er gruppeleder for 5 representanter. Det er mer enn hele summen et «menig» kommunestyremedlem mottar. Men antallet møter er de samme. Oppgavene er de samme. Det virker ikke rimelig. Godtgjørelsen er jo ment å kompensere for arbeidet, og er ikke ment å bære noen premiering av et godt valgresultat.»

Venstre forslo derfor følgende endringer:

  • Formannskapets medlemmer tilstås en fast godtgjørelse tilsvarende 2 % av ordførers godtgjørelse.
  • Gruppeledere tilstås en fast godtgjørelse tilsvarende 1,2 % av ordførers godtgjørelse.

Og i tillegg et nytt punkt:

1. Kommunereformutvalgets medlemmer godgjøres tilvarende 2 % av ordførers godtgjørelse. Godtgjørelsen opphører så snart utvalget avvikles.

Dessverre må vi konstatere at flertallet valgte å gå for ordførers innstilling, og med det sender det vi mener er en uheldig signaleffekt til både innbyggere og ansatte, i det som fortsatt er en kommune med svært trang økonomi og liten evne til å håndtere uforutsette utgifter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**