Sykkelstrategi – innlegg i budsjettdebatten i Sola

I kommunestyremøte den 17.12 var det budsjettdebatt. Kommunestyrerepresentant Ine Bertelsen holdt et kort innlegg om den kommende sykkelstrategien.

Vi trenger en helhetlig sykkelstrategi i Sola kommune – derfor har flertallet kommet med følgende verbalpunkt:

“Det skal utarbeides en strategi for sykklingsatsning i kommunen. Det skal videre søkes om midler gjennom regjerningens nye sykkelveisatsningeprosjektet.”

Flere bør sykle i hverdagen. Sykling er bra for helsen og miljøet og betyr ikke minst mindre press på bilveiene.

Sykler du 8 km 4 ganger i uka vil det føre til en reduksjon på helsebudsjettet med 16 000 pr år.

Det vil si at hvis 5000 personer sykler vil det tilsvare 81 millioner spart på helsebudsjettet.

Det er stor variasjon av hvem som sykler, alt fra 1 klassinger – (nå er det jo opp til foreldrene å bestemme når barna kan begynne å sykle til skolen) til at flere og flere som benytter seg av el-sykler og ikke for å glemme transportsyklistene.

Derfor er det viktig å få på plass en strategi som tar tak i de ulike utfordringene for å sikre sikkerheten til alle som sykler. Blant annet er det viktig å fokusere på utbedring av trafikkfarlige punkter som Hagakrossen, viktig å arbeide for et bedre tilbud for sykkelparkering blant annet på flyplassen hvor det er mange tusen som arbeider og ikke minst arbeide for gode garderobefasiliteter ved ny bygg. Helårlig vedlikehold er en forutsetning for at flere skal sykle året rundt.

Vi ber også administrasjonen søke de midlene Regjeringen har satt av til gang og sykkelvei med en enkel standard – en aktuell strekning av være fra Hellestøstranden til Ølberg stranden.

En investering i en sykkelstrategi er en investering i miljø og folkehelse. Og ikke minst superenkel forskning viser at de som sykler generelt er i bedre humør enn andre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**