Venstre tar utgangspunkt i rådmannens innstilling inkludert tillegget.
Budsjettet er årets viktigste sak, hvor rammene for den aktiviteten og driften vi ser for oss i kommunen for året 2016.
Det ligger noen store utfordringer foran oss som vi må finne løsninger på. Skoleutbygging, barnehager og omsorgsplasser. Dette arbeidet må starte nå!
I årene fra 2022 og fremover vil vi også se starten på en eldrebølge.
Forhold som er viktig å vurdere i all planlegging er:
– tiltak som fremmer folkehelse
– omsorgsteknologi som sørger for eldre kan bo lengre hjemme
– å tilpasse hjelpeapparatet etter behovet
Askøy Venstre ønsker å fremme disse konkrete forslagene i budsjett.
Askøy Venstre innser at dagens økonomiske situasjon i kommunen er prekær og med de store investeringene i skoler, barnehager og omsorgsplasser som vi må ta de neste årene, er det tvingende nødvendig å vurdere alle muligheter for økte inntekter og reduserte utgifter.
Vi vet at tjenesteproduksjonen i kommunen driver stramt og effektiv og er helt på den nedre grensen av hva som er forsvarlig. Å redusere ytterligere i rammene til fagavdelingene er sterkt fra rådelig. Venstre mener at vi nå har nådd en grense hvor vi ikke kan kutte mer i budsjettene til fagavdelingene uten at de må redusere kraftig på tjenestetilbudet.
Da gjenstår muligheten for å øke inntektssiden. Eiendomsskatt er denne ubrukte muligheten, det er en skatt som er tatt i bruk i nesten alle kommuner i landet. Det er en skatt som kommunen selv administrerer dvs. krever inn og beholder aller midlene selv.
Eiendomsskatt er noe Venstre i utgangspunktet er imot og ikke ønsker. Men slik situasjonen er blitt, og med de investeringene som vi må foreta mener vi dessverre at dette prinsippet må vike.
– Venstre går derfor inn for midlertidig eiendomsskatt på laveste nivå (0,002%) for både næringsliv og personlig husholdninger.
– Vår modell gir en best mulig fordeling av belastningen.
– Inntekten gjennom eiendomsskatt skal i sin helhet gå til ekstraordinær nedbetaling av gjeld. (iht. rådmannens beregninger gir dette ca 42 mill pr år)
På den måten reduseres gjelden, som gir lavere avdrag og renter. Konsekvens er at midlene som måtte gå til å betale avdrag og lån nå kan brukes i tjenesteproduksjon i kommunen.
Når kommunen har kommet ned på et gjeldsnivå som er mer håndterlig kan eiendomsskatten fjernes uten at det går utover tjenesteproduksjonen.
Vi vil på det sterkeste advare mot å legge inntektene ved eiendomsskatt direkte inn i driften slik Arbeiderpartiet ønsker, da det vil bli nær sagt umulig å fjerne denne uten at det kraftig forringer tjenesteproduksjonen.
——
I budsjettmøte for ett år siden kommenterte vi følgende med utgangspunkt i rådmannens grunnlagsdokument, der det sto å lese;
Om skole
«Med bakgrunn i rammene foreslås det ingen nye tiltak eller prosjekter i avdelingen. Avdelingen vil ikke kunne følge opp behovet for økt lærertetthet på småtrinnet. Det vil heller ikke være mulig å sikre vikarer til alle timer. Og
effektiviseringstiltak i avdelingen vil innebære ytterligere redusert lærer- og voksentetthet.»
Om barnehage
«Bemanningen er farlig nær et nivå som ikke lenger kan betegnes som forsvarlig eller tilstrekkelig.»
Venstre kan dessverre ikke se at det heller i år er tilstrekkelig grad adressert.
Andre tiltak:
Det er dessverre svært lite handlingsrom i Askøy kommune og budsjettet fra rådmannen reflekterer dette. Det er mange områder i kommunens drift som lider under stramme rammer. Fordelen er at det må drives effektivt og prioriteringer må gjøres. Men mange avdelinger melder nå om at det ikke lenger er forsvarlig å redusere mer. Konsekvensen er at fagavdelingene ikke lenger har handlingsrom til å drive med forebygging og utviklingsarbeid.
Vi må sørge for å gi fagavdelingene økonomisk handlingsrom til å drive med forebygging og utviklingsarbeid ved å ta grep nå.
Vi har gjort noen prioriteringer som vi mener er viktige. Dessverre gir den økonomiske situasjonen ikke rom til å gjøre alle de prioriteringer vi ønsker.
Det er i statsbudsjettet lagt inn ekstra midler til kommunenes rammer som skal brukes spesifikt til noen utvalgte områder. I år det satt av midler til flere stillinger i helsesøstertjenesten (1 mill), økt innsats innen rusomsorg (2 mill), dagtilbud til demente (0,3 mill). Dessverre får ikke avdelingene disse pengene.
Vi synes det er svært uheldig at rådmannen velger å bruke midlene andre steder.
Prioriterte tiltak:
– Avsette mindre til fond de neste årene, gir mer til bruk i drift
– Fjerne kontantstøtten
– Styrke lærertetthet i skolen (1.-4. trinn)
– Øke voksentetthet i barnehagene
– Styrke PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste)
– Styrke bibliotektjenesten
– Styrke helsesøstertjenesten med flere stillinger
-Justere sosialstønaden til nasjonalt nivå
Ved disse prioriteringen tar Venstre grep for barn og unge.
Viktigst av alt Askøy Venstre tar grep slik at vi får bedre balanse i økonomien.
Her er kan du finne vårt forslag til Askøy kommune budsjett 2016 Venstre
Askøy Venstre tar ansvar og gjør grep for framtiden.
Denne saken står også på trykk i Askøyværingen som du kan lese her.