LIVEBLOGG: Bystyrets møte 17.12.15

Saksliste ligger her.

De ulike forslagene til budsjett for 2016 ligger her.

16.09 Opprop
Møtet er i gang. For Venstre møter Jon Gunnes, Erling Moe, Hanne Moe Reitan og Bente Kjøsnes.

16.16 Trondheim kommunes budsjett 2016, og handlings- og økonomiplanen for 2016-2019
Rådmannen redegjør for sitt budsjettforslag.
Budsjettalene er i gang. Ordføreren er første taler. Kontrollkomiteens leder, Rolf Jarle Brøske (H), er neste taler.
Talene fra gruppelederne er i gang. Først ut er Geir Waage (Ap). Nå taler Yngve Brox (H). Ola Lund Renolen (MDG) er neste taler. Neste taler er Elin Marie Andreassen (FrP). Nå taler Ottar Michelsen (SV).

Nå er det Jon Gunnes som taler. Her er talen hans:

“Ordfører. Det er ikke tilfeldig at jeg har tatt på dette slipset i dag. Venstre valgte og fikk lov til å sitte i et samarbeid i posisjon med mange partier. Regnbuekameratene ble vi kalt av noen. Kameratbegrepet i seg selv forbinder jeg med noe annet enn det norske folkestyret. Men regnuesymbolet har jeg ingenting i mot. KAOS ble vi også kalt av mange, foreløpig er det mest kaos når vi skal finne stolene våre i formannskapssalen. Sentrum-venstresamarbeidet er det offisielle navnet, og Venstre har foreløpig funnet seg vel til rette.

Jon Gunnes
Jon Gunnes holder budsjettale.

Granåsenerklæringen sier mye om hvilken vei posisjonen i Trondheim bystyre vil gå. Vi klarer ikke å få gjennomført alle våre ambisjoner gjennom vedtakene i dag, men retningen er helt i tråd med det langsiktige bildet. Venstre vil at grunnbemanningen skal bli bedre på våre sykehjem. Flere eldre må gjøres i stand til å bo hjemme, og det skal være nok plasser til de som får vedtak på ekstra tjenester fra kommunen. Det siste gjelder ikke minst de utviklingshemmede.

Trondheimsskolen skal bli ennå bedre, både med hensyn på kvalifiserte lærere, alle elever skal bli sett, og ikke minst skal vi ha en helsesøsterordning som tilsier en åpen dør flere timer enn i dag. Menneskene er forskjellige, men tjenestene som skal tilbys fra det offentlige skal være et tilbud til alle, både fattig og rik. Det er helt rimelig etter Venstres syn at de familiene som tjener under om lag 400.000 kroner skal ha billigere tilbud enn de som tjener over. Det er rimelig at de som tjener minst skal ha tilbud om gratis kjernetid på barnehagene og skolefritidsordningen. Tilbudene bør gjøres billigere for de familiene som trenger dette tilbudet mest. Da tenker jeg ikke først og fremst på de 74% som benytter seg av SFO-tilbudet, men de 26 % som står utenfor. Derfor bør de tilbudene som er innført i år med inntektsgradert foreldrebetaling og gratis kjernetid utvides de nærmeste årene.

Idretten og kommunen samarbeider godt for tiden. Det betyr at mange idrettsarenaer eies og eller driftes av idrettslagene selv. Men dette er en balansegang, og derfor må vi sørge for større anleggs- og aktivitetsstøtte til idrettslagene. Vi ser en tendens til tidligere frafall i ung alder blant idrettsungdommen, og det bør ikke bli slik at familieøkonomien er det som er den utløsende faktor for nedgang på idrettsfronten.

Det er stor tilflytting til Trondheim i dag, og vi hilser alle velkommen. Det er sikkert ganske tilfeldig hvor folk velger å bosette seg, men kan man velge helt fritt så har nok jeg villet tenkt alvorlig på å bosette meg på Lade de nærmeste årene. Her skal det bygges mange leiligheter, det skal pusses opp skole, idrettsanlegget skal få nye spennende arenaer, det er sentrumsnært og kollektivtrafikken skal opprustes. Det bygges nye sykkel- og gangveier. Det er nær tilgang til de fleste tjenester. Lade skal utvikles slik at man ikke blir avhengig av hver sin bil til daglig. Ikke bare pga klimagassutslippene, men også arealmessig er denne utviklingen helt nødvendig for at Trondheim fortsatt skal være en attraktiv by å bo i. I dag slår jeg et slag for Lade!

Et par ting som har vært frustrerende de siste par dagene. Særlig med tanke på det som skjedde i fylkestinget i går der bussprisene blir satt opp. Det er ikke positivt for Trondheims innbyggere. Det er beklagelig at billettavgiften økes.

Venstre er også bekymret for de mindreårige asylsøkerne som kommer til Trondheim. Vi må passe på dem, og finne de ungdommene som forsvinner fra asylmottakene.”

Neste taler er Morten Kokaas (PP). Geirmund Lykke (Krf) er neste taler. Nest siste taler er Bernt Brovold (Sp). Arne Byrkjeflot (R) er siste taler.

Nå er vi over på de forhåndsinnmeldte innleggene.

Erling Moe er klar for å holde sitt innlegg.

Erling Moe
Erling Moe holdt et engasjerende innlegg om kultur.

“Ordfører. Jeg vil slutte meg til den store hyllesten av budsjettforliket på Stortinget. I dagens budsjettforslag fra sentrum-venstrepartiene vil jeg gi en hyllest til bevilgningen til Avant Garden. Jeg vil også gi en hyllest til Venstres og Krfs stortingsgrupper. Dette har vi jobbet for i mange år! Jeg er glad for at vi får det kulturhuset på Rosendal som har vært en ambisjon flere år i denne salen.

Jeg er også glad for at vi får løftet frem Litteraturhuset. Det er flott at vi nå får det på plass. Det er imponerende mange arrangement Litteraturhuset har klart å arrangere selv om de ikke har noe lokale.

Den aller viktigste kultursaken i denne perioden blir Olavshallen. Det blir spennende å se hvordan vi klarer å løfte Olavshallen til å bli det kulturhuset byens innbyggere fortjener.”

18.34 Bystyret tar 30 minutter pause

19.04 Bystyret er i gang igjen
Budsjettdebatten fortsetter.

Hanne Moe Reitan holder innlegg om oppvekst i budsjettdebatten.

Hanne Moe Reitan
Hanne Moe Reitan holdt innlegg om oppvekst i debatten.

“Ordfører. Innen tema oppvekst er det positivt for Venstre at tidlig innsats og sosial utjevning kommer tydelig frem i budsjettet.

I Trondheim er det gjennomsnittlig 2-3 elever i hver skoleklasse som lever i fattigdom. Det å ha lav inntekt setter sine begrensninger i hverdagen. Så det å løfte barn ut av fattigdom handler også om inkludering og fellesskap.

Ved å øke lærertettheten, styrke skolehelsetjenesten og å ha gratis kjernetid på SFO, får vi en helhetlig tidlig innsats som gir mer til dem som trenger det mest.

Gjennom statsbudsjettforliket har Venstre og KrF sørget for at det settes av 320 millioner kroner til økt lærertetthet på 1.- 4. trinn. Her i Trondheim har 1.-3. trinn allerede økt lærertetthet, så Sentrum-venstrepartiene ønsker å prioritere 4. trinn når nye lærerstillinger skal tildeles skolene. I tillegg blir Trondheim en del av forsøksordningen med gratis SFO. Saupstad skole blir første forsøksskole, da den er blant de skolene med lavest deltakelse på SFO i dag.

Det å øke bemanningen i skolehelsetjenesten vil være forebyggende når det gjelder barn og unges fysiske og psykiske helse. Det er positivt at flere yrkesgrupper, som f.eks. fysioterapeuter og skolepsykologer, blir mer tilstedeværende på skolene i tillegg til helsesøster.

Det er også satt som mål i løpet av fireårsperioden å gi barnehageplass til alle ettåringer uavhengig når på året de er født. Gratis kjernetid i barnehagen for 3-5-åringene er også et viktig tiltak. Dette er gode prioriteringer med tanke på tidlig innsats og sosial utjevning.

Det å minimere de sosiale forskjellene, vil være av stor betydning for barna.”

Debatten nærmer seg slutten.

Rådmannen får siste ord i debatten.

Vedtak:
Rødts forslag fikk 2 stemmer og har falt.
Frps forslag fikk 4 stemmer og har falt.
Høyres forslag har fått 14 stemmer og har falt:
Sentrum-venstrepartienes forslag er vedtatt med 49 stemmer.

20.12 Trondheim kommunerevisjon – budsjett 2016

20.12 Kontrollkomiteens årsbudsjett 2016

20.13 Kirkegårdstakster 2016

Innstillingen er vedtatt.

20.14 Nye avgiftssatser for gateparkering, leie av offentlig grunn, m.v. for 2016

Takstene skal gjelde for 1, 2 og 3 timers parkering fra 1. februar 2016.

20.15 Gebyrregulativ for plan- og bygningstjenester 2016

20.15 Kommunale utleiepriser for idrettsanlegg 2016

20.15 Endring av gebyrsatser innenfor det tekniske området 2016

20.15 Gjeninnføring av piggdekkgebyr høsten 2016

Innstillingen er vedtatt.

20.16 Betalingssatser for barnehage, skolefritidsordning og Trondheim kommunale kulturskole fra 1. januar 2016

20.17 Egenbetaling for helse og omsorgstjenester per 1.1 2016

20.18 Tilsetting av rådmann på åremål

Saken er unntatt offentlighet, og møtet lukkes.

20.55 Møtet er hevet

Morten Wolden er ansatt som rådmann i Trondheim kommune. Mer informasjon om ansettelsen finnes her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**