Har Haram et demokratisk underskudd?

2. kandidat
Håvard Urkedal, Haakon E. Ståmyr

Politikerne i Haram ser ikke trærne for bare skog. Når rådmannen for Haram legger frem budsjett, er det uten de nødvendige detaljene som politikerne trenger for å faktisk føre politikk. Dette er et problem.

Budsjettet for Haram 2016 er det tredje budsjettet jeg som politiker har satt meg inn i, de to foregående årene har vi i kommunestyret vedtatt ostehøvelkutt og latt rådmannen bestemme nøyaktig hvor vi tar pengene fra. Dette fjerner veldig mye makt fra de som faktisk er valgt av folket og er et problem vi bør gjøre noe med.

Folkevalgte i Haram burde, igjennom budsjettet, få vite nøyaktig hvor mye penger vi bruker på tilbud som er lovpålagte og hvor mye penger som går til ”luksus” som tidligere kommunestyrer har vedtatt at vi skal tilby. Misforstå meg rett her, det er veldig flott å kunne tilby dagaktivisering for eldre, helsesøstre for skoleelever og ekstra kontantstøtte for småbarnsfamilier i kommunen. Problemet er at det ikke er noen debatt om hvor disse pengene kan brukes mer effektivt.

Rådmannen skriver flere ganger i sitt budsjett at regjeringen og vår økonomi legger press på at kommunen bør effektiviseres. Vi er samtidig lovpålagt å bruke alle pengene vi har til rådighet, problemet er at vi aldri vet om de pengene vi bruker på ikke-lovpålagte oppgaver blir brukt der de kan brukes best.

For det har seg slik at det vi bruker penger på, som kultur, helsesøstre og dagaktivisering har gjerne en preventativ effekt. Dersom vi bruker penger på dette nå, så slipper vi å bruke mye penger på ungdom som har falt utenfor samfunnet og blitt kriminelle, eller narkomane. Vi bør bruke penger på forebyggende arbeid!

Et irriterende element under hele valgkampen var at alle parti ville alt. Det eneste som skilte partiene var hvor fancy partiheftene var, og personene som sto på listen til partiene. Eiendomsskatt var det nærmeste vi i Haram kom til en politisk sak i valgkampen.

Vi burde flytte debatten vekk fra fine tanker og tiltak, og heller snakke om hva som er de beste tiltakene. Hvor kan vi bruke minst mulig penger og, samtidig, få mest mulig effekt? Jeg vil ikke se vekk ifra at det hadde vært forfriskende å høre et parti som ville kutte i fellesgodene for å heller prioritere etterutdanning fra lærere.

Haram Venstre vil at rådmannen i fremtidige budsjett skal legge frem en liste over ikke-lovpålagte tiltak og tilbud, og hvor mye penger kommunen bruker på dette. Et slikt tilskudd vil fremme lokaldemokratiet og øke handlekraften hos de som folket i Haram faktisk har stemt frem.

Håvard Urkedal

Haram Venstre