Et budsjett med mer fokus på miljø og forebygging

Maria Serafia Fjellstad
Foto: Maria Serafia Fjellstad

Virksomhetsplanen for kommende år og økonomiplanen for de neste ble behandlet i dagens kommunestyremøte. Flere trakk fram en god budsjettprosess, et godt utkast fra Rådmannen som ivaretok viktige målsetninger for posisjonen, og et godt politisk arbeid som har ledet til et enda bedre endelig vedtak. Viktige investeringer som Harstad skole er på plass, og Venstre har bidratt til gode grep innen miljø og forebyggende helse. Her er det fortsatt utfordringer å gripe tak i, og blant dem ble forebyggende barnevern, ernæring og psykisk helse nevnt. Her er Venstres hovedinnlegg i debatten, ved Maria Serafia Fjellstad:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

“Visjonen vår er Attraktiv hele livet. Befolkningsprognosene viser økning i antall eldre, og blant de faktorene som vil gjøre oss bedre skodd for å møte dette er vekst med større innflytting til vår by. Rådmannen peker på to faktorer som bidrar til dette: stedlig attraktivitet og arbeidsplasser. Vår jobb som politikere er å bidra til dette.

Jeg er glad for forrige kommunestyremøtets vedtak om endret kurs i Sentrumsplansaken: dette mener jeg vil bidra positivt for å utvikle stedlig attraktivitet. Jeg er glad for de store samferdselsprosjektene, som nettopp nå når olje- og gassektoren møter utfordringer bidrar positivt med sin vekst i arbeidsplasser. Jeg håper at vi klarer å videreutvikle oss innenfor flere næringer framover; både innen fornybar energi, innen leverandørindustri til andre næringsklynger: slik står vi stødigere.

Jeg er glad for at vi lykkes investere i ny Harstad skole klar til hundreårs-jubileet i 2018 og at vi med forslaget vårt om å beholde Brattbakken barnehage ytterligere ett år 2016/2017 lykkes med full barnehagedekning også utover lovens bokstav. Disse to grepene gjør Harstad mer attraktiv å flytte til, og skaper bolyst.

Budsjettprosessen i år har vært god. Rådmannens utkast hadde tatt innover seg flere av målsetningene i posisjonens felles plattform. Prosessen i Økonomiutvalget gav rom for gode diskusjoner og godt politisk arbeid. Prosessen i Formannskapet likeså. Tiden til offentlig ettersyn har gitt nødvendig rom for også offentligheten til å komme med sine innspill. Når vi i dag vedtar Virksomhetsplanen har godt blitt til bedre. Jeg vil trekke fram to områder hvor vi i Venstre har klare mål om å farge budsjett og planverk, og her også peke på framtidige utfordringer.

Miljø

En av Venstres viktigste oppgaver er å være vaktbikkje for et kontinuerlig fokus også på Miljø. Kommunestyret vedtok i 2008 en Klima- og miljøplan. Denne skulle vært rullert i 2011, men har ikke vært til behandling ennå. I 2012 ble Harstad kommunes petroleumsstrategi vedtatt. Det er viktig at vi nå får Miljøplanen opp til behandling i løpet av 2016, og garanterer at Harstad Venstre vil ha mange bidrag inn i dette arbeidet, også for å nå målene satt i Paris! Det første bidraget har vi fått med allerede i denne budsjettprosessen: Salg av el-biler har løsnet også i Harstad, og med Harstadpakkens bomringer øker det bare enda mer. For å tilrettelegge for denne positive utviklingen ønsker vi at Harstad kommune investerer i flere el-bil-ladere, og lager en strategi for dette. Samtidig vil jeg trekke fram at vi bør håndtere dette også i reguleringssaker som omhandler parkering; her bør vi kreve at private aktører også tilrettelegger på samme måte. Venstre vil være vaktbikkje også for denne huskelappen i plansaker framover.

Under temaet miljø vil vi også trekke fram renovasjon. I Virksomhetsplanen leser jeg en påstand om fornøyde abonnenter, og en tilfredshet med å fortsette med uendret avfallsordning. Dette synes for meg svært utilstrekkelig sett ift rapporten fra HRS om framtidens renovasjon i vår region – som lå til grunn da man behandlet virksomhetsoverdragelse til HRS. Her frontet arbeidsgruppa et langt sterkere miljøfokus og større målsetninger ift miljøgevinst i gjenvinning. Denne rapporten må åpenbart opp av skrivebordsskuffa. I forrige møte under saken om Skrotnissen ble Rådmannen oppfordret til å hente den fram, og jeg gjentar oppfordringen nå: Rapporten Renovasjon – framtidig organisering fra 2014 er det tydelige innspill til tjenesteutvikling som ikke harmonerer med uendret avfallsordning!

Forebygging

Venstre vil alltid løfte fram forebyggende helse. Jeg er glad for å være en del av en posisjon som vil gjøre det sammen med oss. Kostra-tallene sladrer: Harstad kommune bruker færre kroner på forebygging og flere på behandling enn sammenlignbare kommuner. PWC-rapporten er tydelig: dette må vi endre. I arbeidet med Virksomhetsplanen ligger det flere gode tiltak inne. Vi stanser prisveksten på halleie for barne- og ungdomsidretten i påvente av våre planer om reduksjon. Vi har fått rom i budsjettet til nye PMTO-rådgivere, til styrking av veiledning i barnehage og tidlig innsats. Vi har fått til økt jordmortjeneste som gjennom god svangerskaps- og barselomsorg gir god starthjelp, og helsesøstertjenesten kan frigjøres til tidlig innsats mot andre grupper. Vi har nok en gang satt fokus på Frisklivssentralen med 250 000 kr; og flere vil få drahjelp for aktivitet for endring i levevaner før sykdom inntreffer. Vi går bort fra Innsatsstyrt finansiering; som i tillegg til Rådmannens egne argumenter – også totalt mangler incentiver for å tenke forebygging framfor behandling og mestring framfor pleie. Vi øker antall dager på dagsenteret. Vi bygger tre nye ballbinger. Jeg vil trekke fram tre felt hvor vi kommende år bør se nærmere på:

  • Ernæringsfysiolog i kommunen: I Strategiplan for Samhandlingsreformen vedtok vi etter forslag fra Venstre at man skulle vurdere tilknytte seg ernæringsfysiolog i Frisklivssentralen. I Virksomhetsplanen nå omtales det som eget Resultatmål innen Helse- og omsorg med konkret formulering ”Sikre oppfølging av ernæring hos pasienter ifor å forebygge og behandle under- og overernæring”. Vi må da igjen spørre oss om vi har tilstrekkelig kompetanse på dette fagfeltet, og hvordan nye fagkrefter kunne supplere dagens tilbud. Jeg har ikke formulert nytt forslag her; men viser til vedtaket fra februar 2013, og ber om at man gjør en slik vurdering.
  • Mer bruk av forebyggende barneverntjenester: Virksomhetsplanen viser at vi har hatt et fall både i bruk av PMTO og bruk av Familierådslag. Andre kommuner fastslår at økt bruk av disse tiltak gir mindre bruk av tiltak utenfor hjemmet. Det ser vi også her: vi svikter på forebygging og må bruke mer på tiltak utenfor hjemmet. Det er på forebyggende barneverntiltak vi må være best. Veldig positivt med mer utdanning av to nye PMTO-rådgivere: de trengs!. Vi leser at OUT har familieterapeut i tiltakskjeden; men etter hva jeg forstår er det ikke tilsatt familieterapeut her. Jeg registrerer at FrP i sitt budsjettforslag ønsker redusere PMTO; jeg påstår at de da har misforstått verdien av forebygging. Jeg ber Rådmannen ha fokus på måleindikatorene Familieråd og PMTO og ser til at man får til den ønskede utvikling med økning i begge parametre.
  • Psykisk helse og rus: Det er en bred politisk og faglig enighet om at de kommunale tjenestene ikke er tilstrekkelig utbygd. Både når det kommer til forebyggende tjenester, lettere/moderate plager og helhetlig oppfølging av mer alvorlige. Det har likevel skjedd mye positivt de siste årene, hvor jeg særskilt vil trekke frem kommunepsykologene. Jeg håper at vi det kommende året kan ha fokus på dialog, samhandling og arbeidsfordeling mellom kommunehelsetjeneste og spesialisthelsetjeneste for å skape bedre tjenester mot denne gruppa.”
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**