Positiv til lekser

Stefan Hansen, Foto: Anne Jorid Gullbrekken

Leder i HOK, Stefan Hansen (V) er godt fornøyd med at man nå har fått en gjennomgang av hva lekser skal være, hvor mye lekser det skal være og hvordan de skal følges opp.

Hovedutvalg for oppvekst og kultur (HOK) vedtok i siste møtet Retningslinjer for lekser og leksehjelp i Rissaskolen.

Repetisjon og trening

– Lekser skal ikke være læring av nytt stoff, men repetisjon og trening, utdyper Stefan.

Hensikten med lekser er ifølge retningslinjene å repetere, automatisere og gi mengdetrening, og det kan være forberedelser til undervisningen på skolen.

Læreren skal gi lekser som er forståelige og gir eleven mestringsfølelse, og leksene skal følges opp.

Motivere og vise interesse

Foreldrenes viktigste rolle i leksearbeidet er å motivere og vise interesse, og dermed gi barnet oppmerksomhet og tid. På den måten føler barnet at det han eller hun gjør på skolen er viktig. Samtidig får foreldrene en mulighet til å følge med på framgangen til barnet, og hva det eventuelt strever med. Dermed kan de også gi viktige tilbakemeldinger til læreren.

– Retningslinjene har vært til høring både blant foreldre (FAU), lærere og elever, og jeg håper vi nå har fått et godt hjelpemiddel for å jobbe enda bedre i Rissaskolen, avslutter Stefan Hansen, leder i HOK.

• Dette blir en god hjelp for både foreldre, lærere og ikke minst elever. Forskning viser at riktige lekser gir godt læringsutbytte, mener Stefan.

Repetisjon og trening

Motivere og vise interesse