På medlemsmøtet mandag 14. desember gikk Sunndal Venstre igjennom budsjett- og årsplanforslaget til rådmannen for 2016. Her er mye bra, men vi håper å få justert et par småsaker og mer fokus på noen større.
Innspill og forslag til årsplan og budsjett 2016
– Sunndal venstre
Til NAV Sunndal og pleie- og omsorgstjenesten
1: Tjenester for de med rusproblemer og psykiske lidelser i Norge må bli bedre. Vi ønsker at Sunndal jobber videre med utvikling av tjenestetilbudet innen rus- og psykiatri.
NAV Sunndals driftbudsjett økes med kr 375 000,-. Midlene skal gå til 50% stillingen for boligsosialt arbeid, som økes fra 50% til 100%. Inndekning: ØP-utvalgets bevilgning til barnehagetjenesten på kr 223 000,- og kr 152 000,- fra mindreforbruk driftsbudsjett 2016.
Til kulturtjenesten
2: for å dekke inn den årlige medlemsavgiften i Møre og Romsdal friluftsråd, gis kulturtjenesten et tilskudd på kr 60 000,- i budsjettet for 2016. Inndekning: Mindreforbruk driftsbudsjett 2016.
3: I 2015 ble medlemsavgiften til Møre og Romsdal friluftsråd først en sak ute på våren og midlene har aldri vært lagt inn i noen budsjetter som en fast post. Vi er positive til aktiviteten friluftsrådets tjenester har skapt i kommunen og fylket, og anbefaler rådmannen å legge av nye driftsmidler til denne medlemsavgiften i kulturtjenestens budsjett for 2017.
4: Kinoanlegget i Keila er farlig nært kollaps. Keila står for 40% av inntektene til Sunndal kino og er viktig for kinotilbudet i mange perioder av året hvor Hovshall er utilgjengelig. Kr 200 000,- har blitt nevnt som en kostnad tidligere. En minimal oppgradering til forsvarlig stand kan gjøres med kr 70 000,-.
For å sørge for at vi unngår unødvendig nedetid på Sunndal kino, økes kapitalbudsjettet til kulturtjenesten i 2016 med kr 70 000,-, øremerket kinoanlegg i Keila. Inndekning: Mindreforbruk driftsbudsjett 2016.
5:Billett,- og utleiepriser kommunale idrettsanlegg og Sunndal kulturhus fra 01.01.2016.
Ingen prisendring i billettpriser i svømmehall.
Inndekning: Økt billettsalg.
Edit: her kommer også talen!
Vi skal være talsperson for de svakeste i samfunnet. Vi i Venstre ønsker en økt prioritering og økt bruk av ressurser på voksne med ROP lidelser. Dette vil kreve en samordning av ressursene og denne gruppen er derfor rammet av utsettingen av omorganiseringen i kommunen. Vi ser dessverre heller ikke at dette har blitt prioritert i budsjettet til tross for økt budsjettrammer. Denne gruppen roper lavest, det er så vidt de kviskrer, og av mange årsaker er det ofte vanskelig for pårørende å rope høyt for dem også. Her på Sunndal er ikke problematikken like synlig som når man er på bytur i Oslo og det er derfor alt for enkelt å glemme dem. De må med! Istedenfor å bli en del av en trist statistikk, for ikke å snakke om triste skjebner, må vi som kommune gi de et tilbud og hjelpe dem først opp i knestående, så litt krumbøyd og til slutt kan de stå som en rakrygget ressurs i samfunnet. Men dette klarer de ikke selv. Derfor ønsker Sunndal Venstre en mye klarer prioritering og satsing på området. At Sunndal kommune skal være en god kommune å bo i blir tomme ord når de som har det vanskeligst har vanskeligst får å få hjelp. Det er nok mange som har opplevd det samme som meg: At i Norge må du være frisk for å være syk om du skal komme noen vei i helsenorge. For de med ROP lidelser fungerer ikke dette. I våre forslag i dag vil dere derfor se at hovedtyngden i endring av ressursbruken er lagt til NAV for vår del:
Forslag:
Tjenester for de med rusproblemer og psykiske lidelser i Norge må bli bedre. Vi ønsker at Sunndal jobber videre med utvikling av tjenestetilbudet innen rus- og psykiatri.
Vi vil øke Nav sin stilling til boligsosialt arbeid fra 50% til 100% med kostnadsestimat på kr 375 000,-. Inndekning: kr 223 000,- fra barnehagetjenesten, i fra subsidiering makspris. Og kr 152 000,- fra mindreforbruk budsjett 2016.
Dette vil hjelpe til med å nå regjeringens mål om at alle som trenger hjelp til å mestre boforhold, skal få det. Dette arbeidet er pågår, men ifølge årsplanen til NAV trengs det økte ressurser på området for å kunne levere en god tjeneste.
Boligsosial veiledning er aktuelt for mange, spesielt mennesker med rus og psykiske problem, flyktninger og innsatte. Boligveiledning er et viktig bidrag til å kunne klare seg å egen hånd, bo aleine, og spesielt innen ettervern kan «bohjelp» være nødvendig for å mestre boforholdet. Det å bo tilfredsstillende og trygt er ei forutsetning for stabil tilknytning til arbeidslivet og det å kunne ta var på egen helse.
Venstre setter frivilligheten høyt. Og det er derfor med stor undring og skepsis vi merker oss forslaget om etableringen av frivillighetens hus. Skal frivilligheten inn i det offentlige? Frisklivssentralen ligger under helsetjenesten og Derfor hører den ikke hjemme i frivillighetens hus.
Kommunen bør i større grad prøve å spille ball med frivilligheten: En fin mulighet til dette er hjelp til gjennomføring av skolepatrulje for kryssing av riksvei 70. Det vil være feil bruk av lærerressurser dersom de skal brukes til dette formålet og kanskje noe utmotiverende. Får man til et samarbeid med frivilligheten kan man skape et fint engasjement omkring tiltaket som både kommunen og frivilligheten tjener på.
Folkehelse settes høyt på prioriteringslista mi. Det er fordi det er så viktig for livskvaliteten til den enkelte og fordi det gir et bedre samfunn. Å komme seg ut og røre på seg er godt både for kropp og sjel. Stikk ut! Turene har vært en viktig kilde til motivasjon for mange og et virkelig lavterskel tilbud for å komme seg ut, dette må vi fortsette med. Kostnaden for å være med i prosjektet er 60 000 kr i året og jeg kan ikke skjønne annet enn at en kommune fort tjener dette inn igjen i sparte utgifter til både det ene og det andre. Et annet tilbud som både retter seg mot folkehelsa, og som gir et variert tilbud til sunndalingene er svømmehallen. Det er foreslått en økning i prisene i svømmehallen. Dette mener vi kan få negative konsekvenser både for antall besøkende og svømmeopplæringen til barn. Ved å øke prisen til 90 kr, vil i praksis si at det koster 90 kr for 45 min svømming for de som ønsker å bruke dette som treningsform. Og selv om jeg er over gjennomsnittlig glad i trening synes jeg ofte at det er dyrt å dra på svømming. Jeg har heller ikke barn og jeg skjønner derfor godt at de som barn synes det blir dyrt om man som familie skal gå i svømmehallen. Vi har svømmeundervisning på skolen, ja. Men det er også viktig å gi alle muligheten til å videreutvikle svømmeferdighetene sine..
Per i dag er det mellom 5 og 6 måneders ventetid for å komme til fysioterapeut i Sunndal. Kan du forestille deg å stå i kø i 6 måneder? Du vet hva som feiler deg. Du vet hva som vil hjelpe. Det står der rett foran nesen på deg. Men nei, du må vente i 6 måneder på begynne på å bi frisk. Hvem vet hva som skjer på 6 måneder, men innenfor plager man oppsøker fysioterapeut for er det ofte slik at de blir verre når de går lenge uten behandling. Det er derfor heller ikke rart at det å være syk, stå utenfor arbeid over lenger tid også gir grobunn for psykiske plager. Derfor er det desto viktigere å få ned ventetiden til fysioterapeut i kommunen. Venstre er veldig glade for forslaget til å opprette en ny fysioterapeut stilling i kommunen, men er en kommunal stilling mest hensiktsmessig når det er lange køer til fysikals behandling som er utfordringen? En kommunal stilling vil innebære en del møtevirksomhet samt forebyggende arbeid. En fysioterapeut med driftstilskudd vil kun drive med kurativ behandling og dette vil derfor gi størst effekt på å få ned de lange ventelistene. Hva kan begrunnelsen da være for at stillingen skal være kommunal?
Når vi er inne på helse. Det er uriktig at leietakerne til et nytt Sunndal legesenter ikke har gitt svar på om de vil bli med. Legene har gitt svar og de andre leietakerne også innen fristen som var satt i fjor. At tannlegene(og fylket) ikke har gitt svar innen fristen bør ikke utsette et prosjekt. Har man satt en frist må man forholde seg til den og ikke forlenge den for å vente på å få det som man vil. Det er spesialbehandling å gi noen mer enn ett år lengere betenkningstid enn andre.
Det er viktig at det blir fortgang i prosjektet med nytt legesenter og at det ikke blir forsinket ytterligere. Det er absolutt på høy tid at vi får et legesenter som er rustet for framtiden. Målet i kommuneplanen om et styrket DMS er også avhengig av dette prosjektet.
Et lite paradoks er det at samtidig som man vil redusere kostnadene til et nytt legesenter for å få ned investeringskostnadene, foreslår en å bygge kommunale utleieboliger. Vi skal få ned investeringskostnadene i kommunen og da går dette motsatt vei. Penger til bygging ja. Men hva med drift. De skal stå i mange år, og det må vi bruke penger på lenge. Krever mye ressurser å drive med utleie. Vi har hatt en runde for å kvitte oss med kommunale boliger, skal vi begynne å kjøpe /bygge igjen? Folk vil ikke ha råd til å bo i dem og kommunen ikke ha råd til å drive dem. Sunndal Venstre mener at et bedre tiltak i kommunen er å øke satsene til de som trenger økonomisk hjelp for å komme seg inn på boligmarkedet.
Som kommunepolitiker er man ofte ikke valgt kun pga parti, men også pga av person. Med bakgrunn i dette vil jeg påpeke at jeg med glede ser at det har kommet inn et forslag med angående forbedringsarbeid. I forbindelse med jobben var jeg så heldig å være på lean konferansen på Fornebu i oktober. Det var fantastisk motiverende og inspirerende å høre på og snakke med andre som jobber med lean. Lean er for den som ikke vet det, enkelt sagt kontinuerlig forbedring. Mange vil påstå at forbedringsarbeid ikke passer inn i det offentlige, at det er noe for bedrifter som skal tjene penger. Men kommuner er også bedrifter. Og lean passer ypperlig også i det offentlige: Det er snakk om å både være ressurseffektiv, altså utnytte de ressursene man ha, samtidig som man er flyteffektiv, f.eks lav ventetid for enkeltpersoner i helsesektoren. Det som overrasket meg var den store andelen bidragsytere fra det offentlige. Årets lean prosjekt ble faktisk vunnet av AMG Ullevål, Oslo Universitetssykehus som Gjennom systematisk forbedringsarbeid i over et år har forkortet svartiden med opp til 95%. Fra to til ni måneder til to uker iløpet av et år der etterspørselen også har økt.
Gjengen på gastrolab ved UNN Breivika har gjennom kartlegging av egen virksomhet, og deretter gjennomføring av en mer smidig arbeidsflyt, bidratt til at antall pasientundersøkelser er økt med 34 prosent fra 2014 til 2015. Dere kan bare tenke dere om hva dette betyr for den enkelte og også for samfunnet☺
Det var også mange gode foredrag fra kommunenorge, blant annet Vestre Toten, Bærum, Drammen, Gran og Lunner. De som leste kommunal rapport i sommer kunne lese at Kvalitetsforbedring og økning i kapasitet på tjenestene tilsvarende over 20 årsverk er oppnådd gjennom medarbeiderskap, fokus på ledelse og systematikk i Vestre Toten som brukes til mer verdiskapende arbeid. Og her jobbes det på tvers av kommuner for å hjelpe hverandre til å bli bedre. Blant annet får Molde kommune nå hjelp av Vestre Toten for å komme videre i sitt arbeide. Jeg vil anbefale dere å ta en titt på vestre toten sine hjemmesider og les boka «dette er lean» for inspirasjon.
Selv om rik kommune må vi ønske å bli bedre og få mest mulig ut av de ressursene vi har og gi best mulig tilbud til innbyggerne. Selv om vi er inne i en kommunesammenslåing må vi se på hva vi kan gjøre fremover og dette er hvertfall aktuelt dersom Sunndal kommune som idag skal være et reelt 0-alternativ.
Onsdag 16. desember kommer vår kommunestyrerepresentant Maja Solli for å presentere forslagene! Vi ønsker henne lykke til!
Ellers så ønsker vi alle en god jul og godt nyttår!