Budsjettet: Lind om kultursektoren

Foto: Maria Fromreide-Nessler

Ordfører,

Kultur og idrett skaper innhold i hverdagen og livene våre. Sektoren er kompleks med mange ansvarsområder både innenfor og utenfor institusjonene, og tatt i betraktning størrelsen på budsjettet leverer den en enorm verdiskapning for kommunen og befolkningen.

Samtidig trenger sektoren handlingsrom og stabilitet for å kunne fortsette å levere et så høyt tjenestetilbud som de gjør i dag. Venstre mener at budsjettavtalen som legges frem her ivaretar mye av den rammen som trengs. I tillegg får idretten særlig et godt løft i form av flere nye flerbrukshaller blant annet. Folk har behov for mangfold av aktiviteter der de bor.

Kristiansand er en festivalby og tilbyr opplevelser og arrangementer i mangfold, og det har etter hvert utviklet seg flere aktører med høy kompetanse på dette feltet. Denne kompetansen bør vi ivareta og beholde her i kommunen. Venstre er glade for at vi har fått økt posten for tilskudd til festivaler og arrangementer med 1 million kroner pr år, og mener at dette vil gi stor verdiskapning tilbake til samfunnet. En slik økning kan enten bety at vi kan satse på flere, eller det kan bety å satse større på noen få utvalgte.

Det er kanskje ikke de store endringer for kultursektoren som legges fram i denne budsjettpakken, men slik Venstre ser det, og slik jeg ser det, er dette et steg i riktig retning. Samtidig vet vi at det er mange uløste oppgaver som vi må fortsette å jobbe også med utenfor budsjettpakken. Blant annet må vi konkretisere hva vi ønsker å fylle kulturaksen med. Vi må fokusere først og fremst på innhold og mangfold, og bruke den kompetansen som finnes i det lokale kultur- og næringslivet for å utvikle dette området på en god og bærekraftig måte.

Venstre mener at kultursektoren trenger sterke og tydelige visjoner og høye ambisjoner de neste årene, og vi skal jobbe med å tilrettelegge dette ved å prioritere kompetanse, innhold og samarbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**