Budsjettet: Gruppeleders hovedinnlegg

Foto: Jone Nyborg

Ordfører. Kjære bystyre.

Dette er spennende for en fersking! Vi skal her i dag legge selve rammene for de neste års arbeid i kommunen vår, og det er ikke uten en porsjon spenning og – rett og slett – ærefrykt at vi i Venstres nye gruppe har tatt fatt på oppgaven og nå inntatt plassene våre her i dag. Undertegnede har til og med fulgt opp varaordførerens tidligere betoning av dette som en høytidsdag, og fulgt opp på begrepet «slipsdag».

Venstre er et parti som gjennomgående over hele Norge kan kjennes igjen på det å prioritere politikkområdene miljø og klima, skole og oppvekst, næringsliv og verdiskaping samt omsorg og fellesskap. Lokalt i Kristiansand ligger også byutvikling og kulturfeltet vårt hjerte nært.

Nå er vi en del av en større samarbeidskonstellasjon denne gangen, og det er nytt for partiet vårt. Internt var det knyttet en viss spenning til dette før vi startet på arbeidet som har ledet frem til dagen i dag. Hvordan vil det gå når vi nå må tilpasse oss andre partiers ønsker og prioriteringer? Blir vi hørt? Vil vi få aksept for våre saker? Eller vil vi gå mette hjem fra koalisjonsmøtene etter å ha forspist oss på kamel? Når vi nå sitter her med første utgave av fasit er svarene tydelige, og de er «bra», «ja», «ja» og «nei».

At vi seks partier fant sammen i første omgang bygger jo på at vi har mange sammenfallende ønsker for byen. Og ikke minst en innstilling om å fokusere på det vi enes om når vi arbeider sammen, også lar vi heller forskjellene spille ut i de rette fora, som vanligvis først og fremst vil være her i bystyresalen. Derav passusen i samarbeidserklæringen om å få makten tilbake til bystyret. Det vi legger frem i dag er likevel et produkt av enigheten vår, og det er et produkt som bygger på ansvarlighet og innen ansvarlighetens rammer prioriterer nettopp miljø og klima, skole og oppvekst, næringsliv og verdiskaping samt omsorg og fellesskap.

Så regner jeg rett og slett med at det sitter noen her i salen som med sine briller på ser det annerledes, og vil utfordre oss i Venstre på nettopp disse sakene. Men det får de egentlig bare gjøre. I Venstre er vi veldig trygge på at budsjettpakka vi nå er en del av prioriterer våre hjertesaker på en god måte. Så kunne vi selvfølgelig alltid ønsket oss mer penger for å løfte enda flere gode saker, men siden ingen av oss til vanlig bruker svenske magiske benklær – her ligger det altså en referanse for dere som er gamle nok til å huske Barne-TV på sent 70-tall og serien «Gutten med gullbuksene» – så er det nå engang så at vi må forholde oss til størrelsen på den pengesekken vi har. I det ligger at vi ikke ønsker å bryte gjeldstaket og at vi ønsker å redusere innbyggernes skattebelastning ved å redusere eiendomsskatten.

For å ta noen høydepunkter i utvalg fra budsjettforslaget, sånn helt mot slutten:

• Ny idrettshall i Randesund. Og jeg vil her bemerke spesielt at vi leverer en «både og-løsning», der en hall på Sukkevann er tenkt ferdig i 2017, samtidig som vi allerede i 2016 vil ha en sak om lokalisering av hall på Kringsjå, med intensjon om at denne skal bygges parallelt med, og i tilknytning til, skolen.
  • Midler til merking og utbedring av gang- og sykkelveier.
  • Økte bevilgninger til festivaler og arrangementer.
  • Styrking av skolen.
  • Ekstra fokus på flykningesituasjonen, og da spesielt de enslige mindreårige.
  • Alle kommunale kjøretøy skal som utgangspunkt være nullutslippskjøretøy
  • Utvide ordningen med BPA

Og mye, mye mer. Så må jeg få understreke at dette på ingen måte var noen liste over Venstres «seire» i budsjettforliket med de andre. Om vi skulle sett det på den måten er det mange flere saker vi kunne spore tilbake til å originalt ha vært et Venstre-innspill. Men i mange av sakene var vi flere som hadde samme innspillet. Og arbeidet blant samarbeidspartiene har hele tiden hatt fokus på enigheten. Resultatet har derfor blitt slik at Venstre står bak hele budsjettforslaget som om det var vårt eget. På samme måte som de andre samarbeidspartiene kan gjøre det.

Med det, ordfører, vil jeg si meg glad for å få være med på å, sammen med fem andre partiere, legge frem et budsjett som på en god måte prioriterer Venstres nasjonalt prioriterte områder miljø og klima, skole og oppvekst, næringsliv og verdiskaping samt omsorg og fellesskap, i tillegg til våre lokale hjertebarn byutvikling og kultur.

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**