Budsjettet: Benestad om klimasatsing

Foto: Maria Fromreide-Nessler

Ordfører,

Påtroppende miljø- og klimaminister sier i dag at klimaspørsmålet er et av vår tids viktigste spørsmål, i verden og i Norge. Jeg vil tilføye; og i Kristiansand.

Nærmere 200 land vedtok lørdag kveld en historisk klimaavtale i Paris. Avtalen har høye ambisjoner, og Tine Sundtoft sier at avtalen er en tydelig beskjed til næringsliv og politikere verden over. I inneværende og i de neste bystyreperiodene vil dette være vår viktigste og mest utfordrende jobb å arbeide for å nå miljømålene som nå er fastsatt. Også lokalt i Kristiansand. Derfor ønsker Venstre og koalisjonen at det hvert år fremlegges en melding knyttet til miljø og klima, med påfølgende generaldebatt i bystyret.

Så ønsker vi at kommunen sender en henstilling AKT der en anmoder om at fremtidige innkjøp av busser til bykjøring, skal være nullutslippsbusser. Vi ønsker også å få med bystyret på at alle kommunale innkjøp av transportmidler f.o.m. 2016 skal være nullutslippsbiler.

Det siste forslaget jeg vil trekke frem går på utvikling av Kvadraturen, vi ønsker en betydelig reduksjon av gateparkeringen i sentrale deler av sentrum, vi ønsker forslag om utvidet gågatenett og bilfrie soner. Samtidig skal det legges til rette for bedre fremkommelighet for buss og sykkel. Jeg håper hele bystyret vil støtte opp om dette forslaget, og på den måten gi noe klare signaler til teknisk rådmann som nå starter arbeidet med en ny plan for parkering og gågater i Kvadraturen.

Til slutt noen kloke råd fra den avtroppende miljø- og klimaministeren til Kristiansand: “Bygg høyere og tettere, sørg for at folk kan sykle, gå og kjøre kollektivt.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**