God og riktig mat viktig for både helse og trivsel

Flere sykehjemsplasser og bedre dagtilbud
Flere sykehjemsplasser og bedre dagtilbud, #venstreslandsmøte
Forrige ukes Helse- og omsorgsutvalgsmøte gav Anita flere anledninger til å framsnakke god ernæring for god helse. En egen undersøkelse av ernæringssituasjonen i sykehjem ble lagt fram og det var også en gjennomgang av erfaringene fra endring til kok-kjøl. Mat er også helse!
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Etter innkjøringsvansker i både produksjon og oppvarming har man nå kommet lengre etter omlegging til kok-kjøl; og systemet bidrar til mer fleksibel spisetid både på sykehjem og for hjemmeboende. I tillegg vil det i framtida også bidra til flere valgmuligheter for meny, som man etterhvert selv kan bestille hjemmefra via nettbrett eller smarttelefon. Anita Mikalsen løftet fram alternativet økologiske matvarer, og ønsket at også dette i framtida skulle være et valgbart alternativ. Hun foreslo å ta opp til vurdering å bruke flere lokale leverandører og gi mulighet for f.eks. 15% økologisk del. Hun viste til at man i Københavns sykehjem har 95% økologisk mat.
Rapporten om ernæringsforhold på sykehjem har mangler ved seg; all den tid den kun er besvart av ledelsen, uten at ansatte som faktisk er sammen med de eldre som spiser har gitt uttrykk for de faktiske forhold. Det medfører at vi fortsatt ikke vet nok om ernæringssituasjonen. Anita Mikalsen har før brakt inn innspill om filmen “Matglede er god eldreomsorg” fra Nasjonalforeningen for folkehelsen, som er en opplæringsfilm for ansatte på sykehjem for å heve kvaliteten på maten og tenke nytt. Dette tar Rådmannen med seg videre i arbeid om Livsglede i sykehjem.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**