Budsjettet: Venstres prioriteringer – og de andres

8. desember vedtok kommunestyret budsjettet for 2016. Det var få overraskelse., Innstillingen fra formannskapet var budsjettforslaget fra AP, SP og SV. I tillegg la SV frem sitt eget forslag. Fra opposisjonen la Venstre og Miljøpartiet De Grønne frem egne budsjettforslag. Både FrP og Pensjonistpartiet støttet de rødgrønnes budsjettforslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Grunnen til at SV hadde laget sitt budsjettforslag var for å vise hva de ville ha prioritert dersom de hadde fått støtte for innføring av eiendomsskatt i Eidsvoll. SV ville ha prioritert å øke bemanningen i skole og barnehage.

MDG hadde i sitt forslag satsinger på miljø gjennom avsetning til å kartlegge artsmangfoldet i Eidsvoll og satsing på ENØK. I tillegg ønsket MDG å bygge om Vilberg barneskole der den ligger i dag for å spare dyrket mark og penger.

Venstres prioriteringer – og seire

Selv om ikke forskjellene er store peker Venstre gjennom sitt forslag på en retning for Eidsvoll som og også er mulig å kjenne igjen i tidligere års budsjettforslag og vedtatte program for denne perioden.

Venstre har i løpet av de siste årene presset hardt på for å få til nødvendige investeringer i skolene i Eidsvoll. Rådmannens forslag til budsjett og handlingsplan viser Venstres gjennomslag; økte investeringer på skolesektoren, og raskere utbygging.

Eidsvoll har et relativt dårlig resultat fra grunnskolen, stort frafall i videregående skole og et generelt lav utdanningsnivå. Et lavt utdanningsnivå medfører mange problemer; blant annet lav yrkesdeltakelse, lav skatteinngang, dårligere helse og større press på helsetjenestene. Derfor er utdanning noe av det viktigste kommunen kan satse på dersom man på lang sikt vil oppnå bedre resultater på de fleste områder som er nevnt her.

Mer penger til øket lærertetthet

Venstre foreslo i sitt alternative budsjett å bevilge 3 mill. kr mer hvert år i fireårsperioden, til å øke lærertettheten. Dette vil gi litt større rom for å se enkelt elever, gi litt mer tilpasset undervisning og som følge av dette mindre spesialundervisning. På den måten kan en gi elever fra Eidsvoll skolen bedre forutsetninger for å fullføre videre skolegang.

Eidsvoll bør bosette flere flyktninger

Venstre ønsker å kunne starte arbeidet med å øke bosettingen av flyktninger i Eidsvoll. Saken var til behandling før sommeren, men flertallet utsatte å ta tak i problemet. Eidsvoll burde allerede da ha øket bemanningen i berørte tjenester i Eidsvoll. Rådmannens forslag til budsjett og handlingsplan inneholdt penger til en rådgiver for å følge opp flyktninger i introduksjonsprogrammet. I tillegg til dette hadde flertallet i formannskapet lagt inn penger til å gjeninnføre introduksjonsklasse for fremmedspråklige barn. Ved rådmannens og flertallets opplegg vil det fortsatt ta lang tid før Eidsvoll kan komme i gang med et innsats som Eidsvoll kommune antakeligvis må ta uansett.

Der Venstre er enige med flertallet

I rådmannens grunnlagsdokument er det forslag om økt bemanning i hjemmetjenesten. Både for å bidra til en bedre tjeneste og redusere sykefraværet innen tjenesten. Rådmannen har også økt frikjøp av verneombud i Eidsvoll kommune, noe Venstre hadde inne i sitt forslag til budsjett og handlingsplan høsten 2014.

Venstre er for utbygging av åtte omsorgsboliger i Feiring. Selv om kommunen nå tar risikoen ved utbyggingen er det reelle innholdet det samme, og løsningen svært økonomisk attraktiv for Eidsvoll.

Venstre var mot nedlegging av kinodriften i Panorama, og støtter flertallets forslag om gjenåpning. Høyre har funnet en kreativ løsning som bidrar til at Venstres kampsak om livestreaming av kommunestyrets møter nå kan bli realisert. Alle partier er enige om dette forslaget.

Denne artikkelen ligger også som innlegg på Lesernes EUB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**