Abid Raja sier: – Dette er en god idé fra Asker Venstre. Jeg har tatt det inn i budsjettforhandlingene på Stortinget og fått gjennomslag for at Jernbaneverket skal se på kostnadene og hvor stor kapasitetsøkning vi kan få til på denne måten. Da regner jeg med at vi få en miljø- og samfunnsøkonomisk analyse av hvilke gevinster en slik omlegging av togtilbudet vil kunne gi.
I dag stanser mange tog som kjører vestover fra Oslo i Lysaker, snur og kjører tilbake til byen. Dersom disse togene i stedet kunne kjøre helt til Asker og snu der, vil vi få flere avganger og mindre trengsel inn til byen fra både Asker og Sandvika. Dette er det mulig å få til uavhengig av utbyggingen av ny jernbanetunnel under Oslo, fordi ekstraturen ut til Asker ikke vil gå utover kapasiteten i tunnelen.
Dette vil gi folk som reiser mellom Asker, Bærum og Oslo en lettere hverdag, og vil løse problemene med kø og luftforurensning vi har i dag
Et nytt vende- og hensettingsanlegg ved Asker vil øke kapasiteten på de raske regiontogene (Asker-Nationalteateret 19 min) vesentlig. Kostnadene ved et nytt vendeanlegg ligger anslagsvis i området 1-2 milliarder. Driftskostnadene ved å starte togene i Asker i stedet for på Lysaker er relativt små. Vendeanlegget som i dag ligger på Høvik kan brukes som oppstillingsplass for tog, noe det er stort behov for.
– Dette vil gi folk som reiser mellom Asker, Bærum og Oslo en lettere hverdag, og vil løse problemene med kø og luftforurensning vi har i dag, sier Njål Vikdal, medlem av hovedutvalg for samferdsel i fylkestinget for Akershus Venstre.