Maria Serafia som vara i Planutvalget

Harstad
nettfoto.no, nettfoto.no

Med Jan i Fylkestinget fikk Maria Serafia i dag debutere i Planutvalget. Temaene gående/syklende, barn/eldre og sikkerhet ble viet stor plass i møtet. Blant annet er nå reguleringsplanen for Harstad skole lagt ut til offentlig ettersyn, og vi er ett steg nærmere en ny byskole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ny reguleringsplan for Harstad skole er en merkedag, og denne planen ligger nå ute for offentlig ettersyn og klar til flere innspill. Maria Serafia Fjellstad vektla i den korte og enstemmig positive debatten kommunestyrets vedtak om Bilfri skolegård, og at man måtte sikre at ny reguleringsplan hensyntok det. Barnas representant, Dagrun Weines, ønsket et tillegg i bestemmelsene allerede nå omkring fremtidig bruk av gamleskolen, hvor hun ønsket tydeliggjøring av at dette ikke skulle kunne endre arealbruk for lekeplass. Planutvalget var enig i hennes intensjon, mens Fjellstad mente Weines argumentasjon knyttet mot et ønske om å ikke eksempelvis ha Åpen barnehage inn i gammelskolen låste debatten om Familiens hus før den var begynt – og ønsket at debatten skulle skje i den saken først. Flertallet støttet derfor ikke dette tillegget.

Flere andre viktige reguleringsplaner; Mercurveien, Remakrysset og nedre del av Fagerliveien legges også ut til offentlig ettersyn. Felles for dem alle er et løft for gående og syklende. Den siste av disse sakene var egentlig skrinlagt etter en vanskelig prosess for å finne rom for fortau; men Venstre fremmet i kommunestyret et ønske om nok en runde for å få til et fortau. Det fikk Venstre; og ny reguleringsplan som foreslår fortau på oversiden av gaten fra Solstienkrysset til St.Olavsgate er nå klar for innspill og merknader fra det offentlige rom. Et fortau her vil gjøre det langt tryggere for alle som ferdes fra og til Landsåshallen og Utsikten barnehage.

Den største debatten ble det omkring Travlagets ønske om dispensasjon fra reguleringsbestemmelser for å få til ei treningsløype for travhester med sulky fra Åsegarden til Blåbærhaugen. Viktige interesser veies opp mot hverandre, og er kanskje i ett og samme område uforenlig og utfordende også mtp sikkerhet – og da nettopp i enden av ei slik løype i Blåbærhaugen. For Planutvalget var hensynet til Folkeparkens øvrige brukere viktig, på samme tid som mange gav uttrykk for et ønske om å også kunne finne ei løsning for ridende og hestekjørere – slik at man kanskje fikk et mer egnet sted enn dagens ulike løsninger langs vei/gangvei. Dispensasjonssøknaden ble avvist, men ei oppfordring om å igangsette et reguleringsarbeid oversendt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**