LIVEBLOGG: Bystyrets møte 10.12.15

Saksliste til kveldens møte ligger her.

17.00 Opprop
Møtet er i gang. For Venstre møter Jon Gunnes, Lucie Kathrine Sunde-Eidem, Erling Moe og Trond Åm.

17.11 Valg av diverse styrer, råd og utvalg for valgperioden 2015-2019
Trondheim Havn, representantskapet: Jon Gunnes med Magne Mæhre (V) som personlig vara.
Trøndelag brann og redningstjeneste, representantskapet: Jon Gunnes
Trondheim kommunale pensjonskasse: Lucie Kathrine Sunde-Eidem valgt som vara
Trondheim studentråd: Lucie Kathrine Sunde-Eidem valgt som vara
Overskattetakstutvalget: Bente Kjøsnes valgt som vara

17.15 Forvaltningsrevisjon – Kvaliteket
Kvaliteket er et IT-basert verktøy integrert i intranettet til kommunen som er tilgjengelig for alle ansatte. Består av to deler, en for dokumentstyring og et avviks- og forbedringssystem. Ved å registrere og behandle alle hendelser og forslag i samme systemet, er det mulig å ta ut rapporter som grunnlag for forbedringsarbeid. Avvikssystemet skal hjelpe kommunen å bli bedre. Rådmannen er den øverste ansvarlige for kvalitetssystemet og har utarbeidet en veileder for bruken av det; Kvalitetshåndbok for Trondheim kommune.

Kommunerevisjonen har undersøkt ansatte og lederes bruk av Kvaliteket og undersøkt om systemet fungerer tilfredsstillende. Rapporten viser store forskjeller i bruk av dokumentstyringsdelen. De som bruker det oftest er enhetsledere og ansatte ved helse- og velferdssentrene, mens de som bruker det minst er ansatte på skolene. Innen avviks- og forbedringssystemet er det mange ansatte som ikke vet hvordan de kan melde avvik, forbedringsforslag og skade/nestenulykke.
Vedtak: Innstillingen og tilleggsforslagene er enstemmig vedtatt.

17.29 Film og øvrige audiovisuelle uttrykk i Trøndelag – regional strategi 2015-2025
I denne saken fremmer rådmannen forslag om en felles regional strategi for film og audiovisuelle medier i Midt-Norge. Det er 10 år siden Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune etablerte et samarbeid om felles satsing på utvikling av regional filmproduksjon. Nå er strukturene på plass med Midtnorsk Filmsenter AS, Midnorsk Filmfond AS, Filminvest Midt-Norge og en regional filmkommisjon. Samarbeidet om de strategiske grepene har vært avgjørende for at filmområdet i Midt-Norge har hatt sterkere vekst i bransjestørrelse, lønnsomhet og verdiskaping enn resten av landet i perioden.
Vedtak: Innstillingen og tilleggsforslaget er vedtatt.

17.35 Konsolidering av filmfondene Filminvest Midt Norge AS og Film3 – etablering av nytt selskap
For å legge til rette for solide, regionale kraftsentre som en reell motvekt til filmmiljøet i det sentrale Østlandet har Stortingsmelding 30 (2014-2015) «En framtidsrettet filmpolitikk» lagt til grunn at eksisterende filmfond i Norge skal konsolideres. Den nye tilskuddsordningen vil gi tilskudd til 2-3 konsoliderte filmfond. I den forbindelse har Oppland fylkeskommune, Hedmark fylkeskommune, Lillehammer kommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune skrevet under på en intensjonserklæring vedrørende konsolidering av selskapene Filminvest Midt-Norge AS og Film3 AS.
Vedtak: Innstillingen med endringsforslagene fra rådmannen er vedtatt.

17.51 Midtnorsk Filmsenter AS – aksjonæravtale mellom Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune

17.54 Revidering av finansreglementet 2015
Dette er en oppfølging av at bystyrets vedtak 30. april i år som sier at Trondheim kommunale kraftfond (TKK) fra 2019 ikke kan ha investeringer i kullgruveselskaper og kullkraftproduksjonsselskaper som har 50 % eller mer av inntektene fra kullbasert virksomhet. Rådmannen foreslår å ta denne bestemmelsen inn i de etiske retningslinjene for TKK.
Vedtak: Innstillingen er enstemmig vedtatt.

18.02 Endringer i Trondheim kommunes ordning for økonomisk moderasjon i barnehage
Kommunen har en moderasjonsordning for familier med lav betalingsevne og som har barn i barnehage og/eller SFO. Denne ønsker rådmannen å fjerne etter innføringen av nasjonele minstekrav som kom tidligere i år.

Jon Gunnes tar ordet i saken. “Venstre har kjempet både i denne salen og nasjonalt om inntektsgradert foreldrebetaling. Nå har vi fått til inntektsgradert betaling for 4- og 5-åringene i år, og 3-åringene fra neste år. Vi ønsker den nye ordningen velkommen. Det er viktig at vi får opplyst folk som har krav på inntektsgradert betaling om denne ordningen, slik at de får den kompensasjonen de har krav på.”

Vedtak: Innstillingen er vedtatt. Flertallsmerknaden er også vedtatt.

18.13 Brukerbetaling for lading av elbil på kommunalt eide ladestasjoner
Rådmannen har lagt fram en sak om forslag til innføring av brukerbetaling for lading av elbil på kommunalt eide ladestasjoner, i første omgang ved den nyeste ladestasjonen i Munkegata, og senere for de øvrige kommunalt eide stasjonene på offentlig gategrunn så snart disse oppgraderes med ny teknologi.

Debatten er godt i gang. Dette er en sak som engasjerer i alle partier.

Jon Gunnes tar ordet: “De samme partiene som sitter her nå har vedtatt et klimaforlik på Stortinget for å få flere til å kjøre elbil. Vi har et mål om å slippe ut mindre CO2 i Trondheim, og da må vi ha noen gulrøtter til innbyggerne. Det er en grunn til at noen har en særfordel. De som kjører elbil har tatt et klimavalg og valgt å kjøre miljøvennlig.”

Vedtak: Innstillingen er nedstemt.

18.40 Bystyret tar pause i 30 minutter

19.10 Bystyremøtet er i gang igjen.
Nå er det kortspørsmål og interpellasjoner. Dokumentene ligger her under “Dagsaktuelle spørsmål og svar”.

19.20 Interpellasjon: Aktiv påmelding til skolegudstjenester
Lucie Kathrine Sunde-Eidem har en interpellasjon om aktiv påmelding til skolegudstjenester på bakgrunn av Utdanningsdirektoratets nye anbefaling om aktiv påmelding til skolegudstjenester og alternative tilbud samtidig. Der ber hun om at saken går ut på høring, og at rådmannen kommer tilbake til bystyret med en sak. Saken har fått mye oppmerksomhet i både lokal og nasjonal media de siste ukene.

Interpellasjonen skaper en heftig debatt. Lista over bystyremedlemmer som vil si noe i saken er lang.

Vedtak: Saken sendes på høring og kommer tilbake til bystyret som egen sak.

19.50 Interpellasjon fremmet av Tom Christian Lindvåg (AP): En helhetlig gründerstrategi for Trondheim
En rapport fra DNB viser at kun 1 av 10 gründere i Trondheim lykkes med å skape verdier for seg selv og samfunnet rundt seg, noe som er under landsgjennomsnittet. En av konklusjonene i Impello-analysen er at en betydelig andel av nyetablerte teknologiselskaper i Trondheimsregionen ikke utnytter den kompetansen som eksisterer i regionen på en god nok måte.
Spørsmål til ordfører: Er ordføreren enig i at Trondheim kommune bør utforme en helhetlig gründerstrategi for å legge til rette for at enda flere gründere fra Trondheim skal lykkes?

Jon Gunnes tar ordet: “Det er av og til vanskelig å nå frem. Den sosiale infrastrukturen må også ligge i bunn. Men kanskje det aller viktigste er byråkratiet. Det er et voldsomt byråkrati, et voldsomt skjemavelde som det må gjøres noe med. Venstre er veldig opptatt av at man skal kunne være sin egen arbeidsgiver. Man behøver ikke være stor for å lykkes.”

Vedtak: Bystyret ber Rådmannen komme tilbake til bystyret med sak om en helhetlig gründerstrategi for Trondheim kommune.

20.10 Fritak for eiendomsskatt 2015
Eigedomsskattelova § 7 definerer hvilke eiendommer som kan fritas for eiendomsskatt. Bystyret er det organ som skal fatte vedtak om helt eller delvis fritak. Det kan ikke delegeres til andre instanser. Fritaksvedtaket gjelder for ett år av gangen. Med hjemmel i eigedomsskattelova § 7 fastsatte bystyret 20.11.2014 følgende retningslinjer for behandling av fritakssaker etter § 7: ”Bystyret innvilger følgende eiendommer fritak for eiendomsskatt: 1. Eiendommer eller deler av eiendommer der det drives ikke-kommersiell virksomhet som arbeider innenfor livssyn, helse, idrett og kultur. All kommersiell virksomhet skal betale skatt på vanlig måte.”

20.12 Vurdering av Trondheim kommunes pensjonsordning, TKP eller KLP
Saken handler om vurdering av ny pensjonsleverandør. Alternativene er å opprettholde Trondheim kommunale pensjonskasse (TKP) eller gå over til Kommunal Landspensjonskasse (KLP).

20.25 Detaljregulering av Bromstad
Hensikten med planen er å tilrettelegge for nye boliger på dagens parkeringsarealer, og ny parkeringskjeller under bakken. Det legges opp til 64 nye leiligheter av variert størrelse og 307 parkeringsplasser under bakken.

Svein Otto Nilsen (PP) foreslår å utsette saken. Forslaget har falt mot to stemmer.

20.35 Salg av Saupstadringen 13 – Huseby ungdomsskole
I formannskapssak 194/14 ble det vedtatt føringer for ny skolestruktur på Saupstad der Huseby skole skal rives for å gi rom for ny videregående skole. Rådmannen har med bakgrunn i dette forhandlet fram en kjøpekontrakt med Sør-Trøndelag fylkeskommune som er undertegnet av partene under forutsetning av politisk godkjenning.

Vedtak: Innstillingen er enstemmig vedtatt.

20.37 Kommunal garanti – Trondheim kunstgress syd A/S – rehabilitering av kunstgressdekket
Trondheim kunstgress syd AS har søkt kommunal garanti for et lån i Handelsbanken i forbindelse med rehabilitering av 11`er kunstgressbane på Tonstad.

20.45 Finansiering av Stiftelsen Trondheim Pirbad
Denne saken gjelder to forhold:
– Omdanning av eksisterende utlån til Stiftelsen Trondheim Pirbad på 74 millioner kroner fra
ansvarlig lån til ordinært nedbetalingslån.
– Omdanning av tidligere vedtak hvor bystyret har stilt garanti (simpel kausjon) for Stiftelsen
Trondheim Pirbad for et låneopptak på inntil 43,5 millioner kroner, til et utlån til Stiftelsen
Trondheim Pirbad for inntil 43,5 millioner kroner.

20.48 Inntreden av nye deltakere i Trondheim Havn IKS
Frøya kommune og Namsos kommune har søkt inntreden som nye deltakere i Trondheim Havn IKS.

20.53 Melding til Bystyret – Vedtaksoppfølging høsten 2014
Det er foretatt en gjennomgang av alle vedtak gjort i bystyret andre halvår 2014 mht. status
for iverksetting. (Jfr. bystyresak 0014/01). Totalt er det behandlet 134 saker i bystyret andre
halvår 2014.

Vedtak: Bystyret tar saken om vedtaksoppfølging for høsten 2014 til orientering.

20.54 Endringer i reglementet for klagenemnda

20.55 Detaljregulering av Drivhusvegen
Planområdet ligger på Dalgård på Byåsen i et eneboligområde langs General Bangs veg.

20.57 Miljøpakken trinn 2 – kommunal garanti
For å sikre en rask, rasjonell og effektiv utbygging av Miljøpakkens prosjekter, vil det være nødvendig med låneopptak. Låneopptaket administreres av Trøndelag bomveiselskap AS.

21.00 Møtet er hevet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**