Jan Fjellstad
Jan Fjellstad , (Foto: SIlje E. Garshol)

Fylkestinget behandlet i dag høring omkring lisensordning for pengespill. Om enn Venstres politikk sentralt vil kunne være en mer liberal holdning til dette, mente Jan Fjellstad at dagens ordning med spillmonopol bør beholdes. Hensynet til de som lider av spillgalskap må veie tyngre enn hensynet til andre som ønsker pengespill for moro skyld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Dagens monopolordning fungerer tilfredsstillende, mente Jan Fjellstad, og så ikke behovet for en lisensordning og med det flere aktører inn på markedet. Tallmaterialet i høringsbrevet viste at andelen med problemer knyttet til pengespill i Norge har vært stabil de seneste årene, og med økt pågang av ulike nettspill er det grunn til tilbakeholdenhet. En studie fra Universitet i Bergen beskriver at omfanget av problemer knyttet til pengespill i Norge er lavere enn gjennomsnittet fra internasjonale befolkningsundersøkelser, noe som kan tolkes slik at den norske monopolordningen har en positiv betydning. Når også Norges idrettsforbund i sin rapport argumenterer for at en overgang til et lisenssystem vil generere mer problemspill og mindre overskudd til gode formål er det all grunn til å ikke liberalisere kun for liberaliseringens skyld.

Den foreslåtte høringsuttalelsen fra Fylkestinget ble vedtatt, med Venstres støtte, til fortsatt monopol.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**