Vedrørende konsekvenser av gjennomførte kutt ved skolestart, fikk Lillesand Venstre tilslutning til følgende innspill i oppvekstutvalget:
Med bakgrunn i flere bekymringsmeldinger fra foreldre vedrørende kutt i skolesektoren ønsker vi en redegjørelse i neste møte i oppvekstutvalget som belyser konsekvensene til kuttene som er gjennomført fra og med skolestart i august.
En lignende redegjørelse fra barnehagesektoren er også ønskelig, blant annet i forhold til hva det har å si at bemanningsnormen i barnehagene er kuttet.
Vi tenker spesielt på:
Forholdet til lovpålagte oppgaver og rammer og hvor nærme er vi før vi går på akkord med disse?
Kommunalsjef og leder for Sektor for skole og barnehage, Arnt Jørgen Eidsaa, hadde sammenfattet svarene fra de respektive skoler og barnehager i to felles uttaleIser til oppvekstutvalget. I de to påfølgende utvalgsmøtene møtte dessuten henholdsvis skolenes rektorer/stedfortredere og barnehagestyrere for å presentere sine enheter og for å svare på spørsmål fra utvalgsrepresentantene.
I forhold til lovpålagte oppgaver og rammer og hvor nærme er vi før vi går på akkord med disse, svarer skolene at de driver innenfor opplæringslovens rammer.
Barnehagene sier at med dagens rammer opplever personalet at de ofte går på akkord med det som forventes av dem. De får daglige tilbakemeldinger fra personalet om at de opplever å ikke strekk til og at de ikke får gitt alle barn det de trenger knyttet til lek, læring, omsorg og danning. I det store og hele dreier dette seg om antall ansatte per barn, i mindre grad om begrensede økonomiske midler til utflukter, materiell, kurs eller annet.
Blir det gitt tilstrekkelig tilpasset opplæring til elever/barn med spesielle behov?
Skolene sier at dette er en utfordring de hele tiden jobber med. Det brukes tolærersystem slik at svært lite ressurser blir bundet til spesialundervisning, men nyttes aktivt for å hjelpe elever med ulike behov. Elever med ulike former for handikap får særlig oppfølging i undervisning og friminutter og på SFO.
Barnehagen har flere barn med enkeltvedtak som gir dem rett til særlig oppfølging fra assistent og / eller spesialpedagog. Dersom en av spesialpedagogene er syke, lar det seg vanskelig gjennomføre å sette inn vikar. Dette går da utover de barna som har et særlig behov for ekstra hjelp og støtte.
Elevtetthet per lærer i normalsituasjonen
Skolene sier at dette varierer fra klasse til klasse. Klasser med elever med lærevansker eller sosiale vansker blir prioritert.
I forhold til barnehagene hadde Lillesand kommune en bemanningsnorm som tilsa 6 barn over 3 år pr ansatt og 3 barn under 3 år pr ansatt. Bemanningsnormen er nå fjernet og alle avdelingene har måttet ta inn ett ekstra barn uten å øke antall ansatte. Enhetsleder opplever at det ene ekstra barnet pr avdeling kommer på toppen av en allerede presset bemanningssituasjon. Personalet er også usikre på fremtiden i forhold til antall barn i gruppene.
Vikarsituasjonen ved sykemeldinger og annet lærerfravær (får klassene vikar eller slås flere klasser/grupper sammen?)
På skolene benyttes vikar ved fravær, men ikke alltid. Den økonomiske situasjonen tilsier at de ikke kan benytte vikar ved alt sykefravær. I stedet for å holde av en stor pott til vikarer, er deler av denne lagt inn i stillingen til lærere. Ved fravær må de da håndtere større elevgrupper alene i en del tilfeller.
Vikarsituasjonen i barnehagene har vært svært vanskelig denne høsten. De har hatt adskillig flere sykmeldte enn normalt. Flere av sykmeldingene skyldes stor belastning på jobb. Når mangelen på vikarer er stor, blir de ansatte som er på jobb mer og mer slitne, nye sykmeldinger dukker opp og de opplever å være inne i en negativ spiral.
Ut fra svarene og hva vi hørte når enhetslederne i barnehagene presenterte sin enhet, er vi bekymret over situasjonen. Venstre må jobbe for en styrking av skole- og barnehagesektoren og sørge for at elever og barnehagebarn får et godt og trygt tilbud, som igjen legger et godt grunnlag for lek, læring og utvikling. Barn trenger voksne som føler at de strekker til og har mulighet til å ivareta hver enkelt. Tidlig innsats er i det lange løp fornuftig bruk av kommunens økonomiske ressurser og gir barn og unge en bedre oppvekst.
Jan Helge Kjøstvedt og Agnethe Rislå