I dag: Kommunestyremøte om asylmottak

01.desember kl. 1900 har kommunestyret i Eidsvoll ekstraordinært møte i rådhuset i Sundet, i forbindelse med planene om asylmottak. Husk at møtet er åpent for publikum ved personlig fremmøte. Se sakspapirene her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Saken har vært tema i mange oppslag i EUB, og ordfører John-Erik Vika (SP) er bare en av mange som påpeker manglende informasjon fra myndighetene.

På grunn av flere internasjonale kriser og krigssituasjoner har antallet asylsøkere som kommer til Norge øket dramatisk hele høsten. Regjeringen må jobbe på flere plan samtidig; øke grensekontrollen slik at personer uten nødvendige dokumenter for innreise avvises, opprette korttidsmottak for de som kommer og søker asyl iht. Flyktningekonvensjonen – inntil asylsøknaden er behandlet, styrke mottaksapparatet slik at de som får innvilget asyl fåret sted å bo inntil de kan bli bosatt i kommunene, og samtidig jobbe for at kommunene skal bosette flere.

Det er mange som ikke er klar over at Flyktningekonvensjonen gir folk som kommer på grensen rett til å søke asyl. De kan ikke avvises uten videre.

Behov for korttidsplasser

Mye av arbeidet for å få kontroll på situasjonen er underveis, men den store utfordringen som møtet i kommunestyret også handler om er å få etablert korttidsplasser til asylsøkerne som allerede er kommet til Norge. Det offentlige apparatet har ikke kapasitet, og er avhengig av å samarbeide med alle som har ledig plass, og med kommunene. Det illustreres godt i den saken som kommunestyret skal behandle: Eierne av gamle Stensby sykehus har søkt om dispensasjon fra reguleringsplanen, og om bruksendring for bygningene på eiendommen.

Hvor mye informasjon kan forventes i en akutt situasjon?

Utfordringen for kommunen er både antallet asylsøkere, mangelen på informasjon fra myndighetene, og de økonomiske aspektene. Det kan innvendes mot informasjonskravet at heller ikke myndighetene har all verdens av informasjon å komme med, bortsett fra det faktum at asylsøkerne er her, og ikke forsvinner selv om det innføres grensekontroll. Man må derfor ha flere tanker i hodet samtidig; den akutte situasjonen med å gi tak over hodet til de som er her. Samtidig må regjeringen begrense antallet som kommer. Og bygge opp mottaksapparatet.

Staten bestemmer selv om kommunestyret skulle si nei, skriver EUB. Regjeringen har innført en ny forskrift som skal gjelde til 30.juni neste år.

FORSLAG TIL SAKSLISTE:

PS 15/94 () Gbnr. 212/1 – Midlertidig dispensasjon fra reguleringsplanen “E6 mellom Dal og Minnesund” vedrørende bygging av asylmottak i et område som er avsatt til forretning/kontor/industri- SAKEN ETTERSENDES Vis Vis
PS 15/95 () Gbnr. 220/3 – Stensbyvegen 18, 22, 24 og 34 – Midlertidig bruksendring til asylmottak på Stensby sykehus- SAKEN ETTERSENDES Vis Vis
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**