“For Venstre er det å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn en av de viktigste oppgavene som folkevalgte. Barn må både utfordres og få tillit for å utvikle seg, og for å tilegne seg kunnskapen voksenlivet vil kreve av dem. Flertallet av Harstads elever skal få tilpasset opplæring i klasserommet sammen med sin klasse, noen skal få denne undervisningen deler av tiden utenfor klassen sin – men uavhengig av hvor godt vi klarer å tilrettelegge for tilpasset opplæring, vil det alltid være noen som vil ha behov for en annen type tiltak. Denne planen ivaretar i stor grad det som er Venstres politikk. Med fokus på elevenes evne til å få tilegne seg kunnskap også i alternative opplæringsarenaer. Gjennom å få vist sine sterke sider og opplevd mestringsglede, kan vitnemål oppnås og troen på videre skoleløp etableres.
Jeg opplever at planen for Alternative læringsarenaer viser forståelse for hva de alternative læringsarenaene er og kan være, og setter gode rammer for når og hvordan disse skal brukes. Sentrale begreper som nevnes i planen er inkludering, likeverd og tilpasset opplæring. Disse går alle i tråd med Venstres politikk på området.
For det handler om at alle elever er ulike, og alle elever er unike. Akkurat som karakterene i Mummidalen, et program de fleste av dere nok har et forhold til, enten via barn, barnebarn eller når dere selv var barn. Fordi elever er ulike, akkurat som Hermulen, Mummitrollet, lille My og Snorkfrøken, så trenger de en lærer som ser akkurat dem. Hufsa, det store grå monsteret som skremte og fortsatt skremmer mange barn, trenger en lærer og et system som ser akkurat henne. Hun trenger en alternativ opplæringsplan som sier at “hey, blir alt du tar og er i nærheten av til is,” da har vi en ledig praksisplass hos Diplom Is to dager i uken; kunne det være av interesse…” Det handler om inkludering, om likeverd og tilpasset opplæring. Og med denne planen nærmer Harstadskolen seg Venstres visjon, og det er gledelig.”