De meget begrensa rammene for utbygging (1 million per år) gjør det også umulig for Sandnes å utvikle nye, større sykkelprosjekter som kan utløse støtte fra nasjonalbudsjettets store pott for fysiske tiltak og tilrettelegging av infrastruktur for mer sykling på kommunale og fylkeskommunale veier. Venstre har som støtteparti for den sittende regjeringa vært en pådriver for dette og vært med på å sørge for at denne potten er på 87,5 millioner i budsjettforslaget for 2016. Det er synd hvis “sykkelbyen” Sandnes ikke kan få noen av disse pengene fordi vi lar sykkelen stå i garasjen og støve ned.
Derfor foreslår Sandnes Venstre i vårt alternative forslag til økonomiplan å øke bevilgningene til gang- og sykkelveinett med 800 000 kr i 2016 og 2 millioner kroner de påfølgende tre årene, i tillegg til bevilgningene til vedlikehold. Dette bør gi Sandnes kommune mulighet til å utvikle nye, større sykkelprosjekter som det kan søkes om statlig støtte til, slik at Sandnes igjen får den sykkelveisatsinga som er verdig en sykkelby som er inne i ei grønn omstilling.