Venstre-seier for næringslivet på Sørlandet

Foto: Johanna Alvestad

Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, KrF og Venstre resulterte i 20 millioner til Sørlandslaben og et nytt såkornfond til landsdelen. – Dette er en viktig seier, og et avgjørende bidrag til den nødvendige grønne omstillingen på Sørlandet, sier Lillesand Venstres Petter Toldnæs, som også er landsstyremedlem i Venstre.

Høyre og Frps opprinnelige forslag til statsbudsjett var en skuffelse for næringslivet på Sørlandet. Etter forhandlingene fikk Venstre, sammen med KrF, på plass 20 millioner til Mechatronics Innovation Lab (MIL) i Grimstad, og en plan om videre opptrapping.

Daglig leder i NODE, Anne-Grete Ellingsen er fornøyd med resultatet:

– Vi er strålende fornøyde, og dette gir oss en klar bekreftelse på at det skal satses på det nye laboratoriet som betyr så mye, sier hun til Fædrelandsvennen.

Nytt gründerfond
Det nye såkornfondet skal stimulere gründervirksomhet. Den statlige kapitalen fordrer at tilsvarende beløp matches fra private investorer. Fylkestingsmedlem i Vest-Agder, Stein Inge Dahn, tror det nye fondet vil være viktig for landsdelen:

– Et slikt fond vil kunne gå inn i nystartede gründerbedrifter, og hjelpe dem gjennom den vanskelige perioden fra oppstart og frem til de selv tjener penger.

Stipendiatstillinger til UiA
Toldnæs og Dahn jubler også for reduserte kutt i bistanden, 11 måneder studiestøtte, flere stipendiatstillinger til UiA og opprettholdelse av støtten til FN-sambandet.

– Vi har lenge kjempet for at landsdelens universitet skal få et løft. De nye stipendiatstillingene er et viktig skritt, og sammen med 11 måneder studiestøtte, får vi nå et statsbudsjett som tar forskning og utdanning på alvor, sier de to.

Stein Inge Dahn

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**