Vi fyller på med 135millioner til bygging av gang- og sykkelveier. Det er helt nødvendig for å sikre fortsatt trøkk og framdrift på bygging av sykkelveier sier Solveig Schytz, venstres gruppeleder og leder for hovedutvalg for samferdsel. Vårt budsjettforslag er også gode nyheter for kollektivtrafikken i fylket, en sammenslåing av sone 2s og 3s allerede fra august 2016 er svært gode nyheter for kollektivtreisende i Follo, og vi satser på bussframkommelighetstiltak, bla. ved at vi finner penger til bygging av Garderveien i Fet.
Jeg er særlig glad for at vi nå styrker miljøfondet med 30 millioner ekstra, det gir muskler for en offensiv satsing på et skift fra fossil transportsektor til nullutslippsbiler, og særlig på satsingen på å tilrettelegge for hydrogenbiler sier Eirik Bøe, leder for hovedutvalg for plan, næring og miljø.
Les alle endringsforslagene her:
- Det settes av 30 millioner kroner som engangsmidler fra disposisjonsfondet for 2016 til økt veivedlikehold. Avsettingen skal gå til etterslepsutbedring samt nødvendig tilhørende oppgradering.
- Det settes av 30 millioner kroner som engangsmidler fra disposisjonsfondet for 2016 til økning av miljøfondet. Dette inkluderer en utredning i sammen med Buskerud fylkeskommune og Oslo, Nesodden og Hurum kommuner om etablering av et el-ferjeprosjekt på Oslofjorden.
- Det etableres ny variant av Aksjon skolevei, AKS 2, hvor fylkeskommunen definerer hvilken kommunal vei kommunen får tilbud om en fylkeskommunal bevilgning til og hvor fylkeskommunen definerer sitt bidrag uavhengig av størrelsen på det kommunale bidraget. Denne ordningen skal brukes unntaksvis, og til prosjekter som både oppfyller behovet for gang- og sykkelvei til skole og andre viktige mål i sykkelstrategien. For 2016 settes det av 20 millioner kroner til gang- og sykkelvei langs Vestmarksveien opp til Vestmarksetra i Bærum kommune. Midlene tas fra ubundet infrastrukturfond samferdsel.
- Ruters sone 3s slås sammen med sone 2s fra august 2016. Det settes av 10 millioner kroner fra disposisjonsfondet i 2016. For resten av perioden innarbeides dette i Ruters ordinære tilskudd.
- Det settes av 1 million kroner som engangsmidler i 2016 for å fremme folkehelse, Midlene skal gå til etablering av Tufteparker, gjøre friluftsområder mer tilgjengelige og bidra til opparbeidelse av tur- og opplevelsesstier.
- Det avsettes 216 millioner kroner til utbygging av Fv. 279 Garderveien i Fet kommune. Utbyggingen skal sørge for bedre bussfremkommelighet mellom Garderåsen og Fetsund.
- Det avsettes 155 millioner kroner til utbygging av Fv. 169 Fjellsrud-Stensrud i Fet kommune. Bakgrunnen for prosjektet er manglende gang- og sykkelvei og at eksisterende vei er svært dårlig med vanskelig topografi, dårlig geometri og mange avkjørsler.
- Det settes av 135 millioner kroner til utbygging av gang- og sykkelveier innenfor den 10-årige planen for å trygge skoleveier. Midlene finansieres gjennom låneopptak. Innen 2018 startes bygging av følgende gang- og sykkelveier: Fv. 152 Ås sentrum, Fv. 402 Fuglåsveien: Sagstuen-Elnes, Nittedal, Fv. 503 Finstadveien: Skytterseter-Kvennvegen, Eidsvoll, Fv. 120 Nedre Rælingveg-Hektnerveien, Rælingen, Fv. 455 Gjerderumvegen: Gamleveien-Tveiterhellinga, Ullensaker, Fv. 380 Bråteveien: Tømtevegen-Rikard Nordraaksvei, Skedsmo og Fv. 175 Hagaveien: Haga stasjon-Bedehuskrysset/Aulivegen, Nes.
- Oscarsborgoperaen gis en styrking av driften på 250.000 kroner i året. Styrkingen finansieres ved å redusere overføringer fra drift til investeringer.
- Akershus Teater gis en årlig styrking av driften på 350.000 kroner. Styrkingen finansieres ved å redusere overføringer fra drift til investeringer.
- Nytt hovedmål for utdanning, ref. pkt. 6 i rådmannens innstilling. Videregående skole skal bidra til å utjevne sosiale forskjeller.
Verbalforslag :
Samferdsel:
1. Be fylkesrådmannen iverksette planlegging for å bygge ny fylkesvei 156.
2. Så fremt at det ikke hindrer fremdrift av planen for trygge skoleveier bes det om en oversikt over manglende lenker for å få til helhetlige sykkelveier i Akershus.
3. Rådmannen bes legge fram en sak om hvordan man best mulig ivaretar behov for parkering og lading for elbiler på innfartsparkeringsplassene i Akershus. Saken må belyse hvordan en kan finne en mer fleksibel bruk av parkeringsplasser og ladestasjoner.
4. Rådmannen bes legge fram en sak om hvordan Ruter kan gis en sterkere rolle i arbeidet med å øke antallet innfartsparksplasser, særlig langs ekspressbuss-traseene.
5. Fylkeskommunen bes i dialogen med Skedsmo og Lørenskog kommuner ved regulering av trase for framtidig Romeriksbane, sikre at traseen også har plass til sykkelekspressvei.
6. For å møte det fremtidige behovet for raske og effektive kollektivløsninger er det viktig å realisere Fornebubanen, Ahus-banen og Romeriksbanen så raskt som mulig. For best mulig å utnytte det kollektivnettet som allerede er etablert, må fylkeskommunen prioritere både matebusser til kollektivknutepunkt og bedre fremkommelighet for bussen. Fylkesrådmannen bes i den forbindelse om å legge frem en sak om hvordan Ruter kan gis en sterkere rolle i arbeidet med økt bussfremkommelighet.
7. Det tas konktat med Oslo kommune for å drøfte hensiktsmessig struktur og innretning på kollektivtakstene for å sikre fortsatt vekst i kollektivtrafikken.
8. Rådmannen bes legge fram en sak hvor det utredes innføring av gratis reisekort for elever i videregående opplæring samtidig som man også gjennomgår skoleskyss generelt samt billettsalg og priser for ungdom.
9. Dialogen mellom NSB og Ruter følges opp for å sikre at nivået på overføringene fra Ruter til NSB er økonomisk bærekraftige for fylkeskommunen både på kort og lang sikt. Fylkesordføreren bes om å ha tett dialog med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet i denne saken.
Utdanning og kompetanse:
10. Det bes om et prøveprosjekt med alternative pedagogikk i matematikk ved en aktuell skole.
11. Det fremmes en sak med plan for hvordan fritt skolevalg på tvers av fylkesgrensene innføres.
12. Det fremmes en sak om i hvilken grad de videregående skolene i dag utnytter mulighetene for samarbeid med de strategisk viktige næringslivs- og forskningsmiljøene på Fornebu, Kjeller, Lørenskog og Ås, og forslag til styrking av dette samarbeidet.
13. Det bes om en voksenopplæringsmelding i 2016, med plan for hvordan voksenopplæringen i Akershus kan styrkes.
14. Det bes om en egen entreprenørskapsmelding for Akershus slik at man får en helhetlig satsing på dette i våre videregående skoler.
15. Fylkestinget ber om at samarbeidet mellom rådgivningstjenesten i grunnskolen og på videregående styrkes, og sørge for at de får mer kunnskap om fagutdanning.
16. Ordningen med «kantinering» bør vurderes etablert på nytt. Kompetanseheving, med vekt på samarbeid og erfaringsutveksling av kunnskap om teori og praksis for kantinepersonale.
17. Det gjennomføres en prøveordning med mobbeombud og et forsøk med psykisk helseteam. Psykisk helseteam prioriteres fortrinnsvis på Øvre Romerike. Utgiftene belastes posten 2J – forsøks- og utviklingsarbeid under Utdanning og kompetanse.
18. Lærerne skal ha relevant utdanning i de fagene de underviser i. I følge opplæringsloven er det skoleeiers ansvar å påse at de tilfredsstiller kravene. Det ønskes en sak om i hvilken grad dette er oppfylt i den videregående skolen i Akershus.
19. Akershus fylkeskommune ønsker å være fleksibel i møte med elever med særskilte behov som er sterkt pleietrengende. Dersom elevene ønsker å bli i sine hjemkommuner og slippe daglig transport til en videregående skole, skal de kunne gis denne muligheten. Akershus fylkeskommune ønsker derfor å inngå avtaler med kommunene om dette der det er aktuelt, slik at eleven og de foresattes behov og ønsker ivaretas på en god måte.
20. Akershus fylkeskommune tar initiativ til en ordning som innebærer at elever i videregående skole som trenger å være i kontakt med eksempelvis NAV, barnevern, helsestasjon, familietjenesten og andre offentlige tjenester kan møte disse på skolen i skoletida, slik at de slipper å forlate skolen for å oppsøke disse kontorene. Samtidig utredes om ordningen med NAV-veiledere kan utvides til å gjelde flere videregående skoler
21. Rådmannen bes om å legge fram en evaluering av prøveprosjektet med vekslingsmodellen på Bjørkelangen vgs. Det er naturlig at det i den forbindelse vurderes utvidet bruk av modellen ved egnede skoler og yrkesfaglige studieretninger.
22. Rådmannen bes fremme en sak om hvordan rektors styringsrett kan styrkes i forhold til bruk av læreårenes arbeidstid. Samtidig er det et ønske om å redusere antall tidstyver i skolen. Rådmannen bes derfor se på en reduksjon av alternative dager og timer i skolen.
23. Det bes om en sak om private videregående skoler i Oslo og Akershus kan gjøres søkbare i VIGO for akershuselevene. De private skolene må inviteres til å gi innspill og synspunkter på temaet.
Kultur, frivillighet og folkehelse:
24. Fylkestinget ønsker å få belyst kostnadene ved en digitalisering av bøkene for de mest benyttede klassesettene som distribueres ved grunnskoler og videregående skoler i Akershus. Akershus fylke er en av medlemmene i Webløft som gir oss muligheten til å videreutvikle nettsideproduktet, slik at vi kan oppnå så gode nettsider som mulig i Akershus bibliotekene. Vi ber derfor om at Akershus biblioteket styrker arbeidet med Webløft slik at vi utnytter samarbeidspotensialet i en åpen, felles plattform.
25. Fylkestinget ønsker å evaluere den fylkeskommunale låne-/utleieordningen av våre bygninger. Fylkestinget ser samtidig behovet for at lavterskel møteplasser for uorganisert ungdom og for mennesker med utfordringer knyttet til psykisk helse som har aktiviteter, bør kunne få benytte våre lokaler og områder.
26. Akershus Teateret har selv som ambisjon å bli fylkets regionteater i løpet av planperioden 2015-20. Målet er å i langt større grad bli åpent, tilgjengelig og inkluderende i hele fylket. De søker samarbeid med frie og uavhengige scenekunstmiljøer, de vil være nytenkende, samt ha et spesielt fokus på barn og unge og det flerkulturelle. Fylkestinget ber departementet endelig avklare Akershus Teaters mulige rolle som regionteater.
27. Akershusmuseets nye navn, visuelle profil og design vil kunne gi museet en ny identitet og oppmerksomhet. Samtidig ønsker fylkestinget at man også blir bedre på alle sosiale medier/digitale kanaler og at arrangementer promoteres.
28. Oscarsborg som visningssted og arena for musikk og konserter, utvikles i samarbeid med kultur og reiselivsnæringen.
29. Det bes om en sak om utviklingen av en egen ungdomshelsestrategi, blant annet med fokus på seksuell helse.
30. Rådmannen bes legge fram en orienteringssak om hvordan Grinimuseet skal innlemmes i Akershusmuseet, og hvilke strategier som ligger til grunn for den videre utviklingen ved Grinimuseet.
31. Fylkeskommunen skal bruke sine kulturpolitiske virkemidler til å forsterke by- og tettstedsutvikling i tråd med samordnet areal- og transportplan.
32. Det bes om en sak hvor man ser på mulighetene for å etablere et nasjonalt kampsportssenter i Akershus i samarbeid med relevante aktører.
Plan, næring og miljø:
33. Rådmannen bes legge fram en sak om hvordan fylkeskommunen gjennom sine miljøpolitiske virkemidler og gjennom forvaltning av egen bygningsmasse kan stimulere til økt bruk av solceller både på offentlige bygninger og i private husholdninger.
34. Akeshus fylkeskommune skal arbeide for at nasjonale innovasjonsmidler i større grad fordeles mellom fylkene etter innbyggertall.
35. Akershus fylkeskommune skal bidra til å bygge nettverk med regionens næringsliv og offentlige virksomheter som ønsker å fremme grønn verdiskapning og redusere sine klimagassutslipp, for eksempel etter modell av klimapartnere i Agder og i Hordaland.
36. Det utarbeides en landbruks- og matmelding for Akershus. Fylkesrådmannen bes legge fram en sak om gjennomføring. Landbruket er en viktig næring i vårt fylke. Akershus skal ta sin andel av de nasjonale målene for økt matproduksjon.
- Arealregnskap og arealbudsjett for Akershus.
- Arbeide for et livskraftig og allsidig landbruk som gjennom miljøvennlig produksjon tilbyr befolkningen produkter og tjenester av høy kvalitet.
- Øke satsingen på rekruttering og kompetanseheving i landbruket. Vår rolle som regional utviklingsaktør og skoleeier.
- Arbeide for økt satsing og styrking av produsentnettverkene innen landbruksbasert næringsutvikling som for eksempel bioenergi, opplevelser, omsorgstjenester (Inn på tunet) og gårdsmat. Sammenhengen mellom reiseliv og lokal mat.
- At AFK kjøper mer lokal mat og overnatting i sin virksomhet.
- Vurdere å åpne fylkeskommunens forsknings- og innovasjonsstøtteordninger for landbruket
37. Fylkestinget ber AFK Eiendom FKF se på mulighetene for økt bruk av tre i bærende konstruksjoner.
38. Rådmannen bes legge fram en sak med status på bruken av energisparekontrakter (EPC-kontrakter) på utvalgte skolebygg. Saken skal inneholde en vurdering av om EPC-kontrakter kan tas i bruk på en større del av fylkeskommunens bygningsmasse for å redusere energiforbruket.
39. Akershus fylkeskommune skal bidra til at kunnskapsmiljøene og næringslivet i Akershus er viktige bidragsytere i det grønne skiftet regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Klima- og energiplanen skal rulleres tidlig i perioden, og klima- og energiplanens handlingsprogram skal rulleres hvert år.
Oversendelsesforslag
Ruter anmodes om å vurdere en ledsagerordning på de store kollektivknutepunktene (Sandvika, Ski og Lillestrøm) for passasjerer som trenger hjelp mellom ulike transportmiddel eks. Rullestolbrukere og blinde.