For Venstre er det å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn en av de viktigste oppgavene. Barn må både utfordres og få tillit for å utvikle seg, og for å tilegne seg kunnskapen voksenlivet vil kreve av dem. Flertallet av Harstads elever skal få tilpasset opplæring i klasserommet sammen med sin klasse, noen skal få denne undervisningen deler av tiden utenfor klassen sin – men uavhengig av hvor godt vi klarer å tilrettelegge for tilpasset opplæring, vil det alltid være noen som vil ha behov for en annen type tiltak. Disse elevene står i faresonen for å bli endel av statistikken for frafall i videregående skole. Å være inkludert vil for disse elevene bety å bli møtt av noen som ser dem og tar dem med på sine premisser.
I Harstad er det flere alternative opplæringsarenaer, hvor tidligere ALA med nytt navn Kilhus læringsarena, er den som tilbyr ordinær skole med pedagoger, læringsmål og vitnemål. Harstad Venstre besøkte ALA i juni, for å lære mer om alternative opplæringsarenaer. Alternative skoler er et tilbud for elever i grunnskolen, som kjennetegnes av støttende læringsmiljø, sosiale og individuelle læringsmål i tillegg til de skolefaglige, og av vektlegging av praktisk innhold i skoledagen. Dette tilbudet er for lite kjent blant elever, foreldre og foresatte. For de det gjelder bør tilbudet tidligere komme opp som et reellt alternativ, og veien tilbake til ordinært skoleløp med det kanskje bli kortere. Gjennom å få vist sine sterke sider og opplevd mestringsglede, kan vitnemål oppnås og troen på videre skoleløp etableres. Venstre opplever at den nye planen for Alternative læringsarenaer viser forståelse for hva de alternative læringsarenaene er og kan være, og setter gode rammer for når og hvordan disse skal brukes – og også for veien tilbake til ordinær skole. I diskusjonen fram mot kommunestyremøtet vil det også være mulig å ta opp hvordan den spesialpedagogiske kompetansen lærerne på Kilhus læringsarena innehar kan inkluderes og nyttegjøres bedre i Harstadskolen forøvrig.
For Venstre er det å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn en av de viktigste oppgavene vi som fellesskap må løse. Et inkluderende oppvekstmiljø som anerkjenner den enkelte, betyr også å gi tilpasset opplæring til de som trenger det, når de trenger det – og på en slik måte at den enkelte har best mulig utbytte av det.